06 May 2015

RM54,000 naik taraf Masjid Telaga Air siap

KETUA Menteri (lima dari kiri), Mohamad Sabu (lapan dari kiri) dan barisan kepimpinan Kerajaan Negeri yang lain merakamkan gambar bersama-sama Razuan Hashim (tujuh dari kiri) selepas melawat Masjid Telaga Air yang siap dinaik taraf tersebut di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

BAGAN JERMAL - Kerja-kerja penarafan dewan serta beberapa kelengkapan keselamatan lain bagi Masjid Telaga Air dekat kawasan Parlimen Bagan yang menelan belanja sebanyak RM54,000 telah siap sepenuhnya di sini.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, Kerajaan Negeri berharap inisiatif itu dapat memberi lebih keselesaan kepada anggota kariah yang menunaikan solat serta aktiviti kemasyarakatan di masjid berkenaan.

“Dulu, ini kawasan yang terbuka, tetapi, kita (Kerajaan Negeri) telah menaik taraf dengan membina dinding untuk menutup kawasan ini, hingga menjadi dewan yang sempurna serta lebih selamat daripada unsur provokasi, seperti insiden sebelum ini.

“Saya beri peruntukan RM54,000 supaya kita (Kerajaan Negeri) boleh melakukan usaha awal untuk keselesaan ahli-ahli kariah di sini,” jelas Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan kepada wartawan, selepas melawat masjid tersebut baru-baru ini.

Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti, Lim Hock Seng, Soon Lip Chee (Ahli Dewan Undangan Negeri Jawi), Tuan Haji Mohamad Sabu (Ahli Lembaga Pengarah bagi Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang, PBAPP) dan Sr. Rozali Mohamud (Setiausaha Majlis Perbandaran Seberang Perai, MPSP).

Hadir sama, tiga Ahli Majlis MPSP, Tan Chong Hee, Dahalan Fazil dan Ahmad Tarmizi Abdullah.

Semua pemimpin Kerajaan Negeri tersebut disambut oleh Pengerusi Kariah Masjid Telaga Air, Razuan Hashim serta ahli kariah yang lain.

Terdahulu, pentadbiran Guan Eng digambarkan tidak memelihara sensitiviti umat Islam di negeri ini, apabila berlakunya insiden balingan sebungkus daging babi ke perkarangan Masjid Telaga Air.

Dalam tempoh tiga bulan, difahamkan, lebih sembilan insiden serupa berlaku di masjid tersebut, tidak kira pada waktu malam mahupun siang.

Hasil intipan dan kerjasama anak-anak kariah dengan pihak polis, akhirnya dalang insiden tersebut berjaya dikesan dan diberkas.

Lantas itu, Guan Eng memuji dan memberi ganjaran berupa wang kepada dua anak kariah, Muhamad Nazri Hashim, 44 dan Muhd. Hasmadi Ahmad Tuah, 24, atas kesabaran hingga berjaya menangkap dalang insiden tersebut.

Manakala, hasil siasatan polis pula melaporkan bahawa dalang insiden adalah seorang lelaki berbangsa Cina dan dikenal pasti mempunyai masalah mental.

Perkembangan terbaru ini sekaligus menunjukkan komitmen Kerajaan Negeri, polis dan komuniti umat Islam dalam menangani insiden berunsur provokasi di negeri ini.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus