18 December 2014

Projek kurang risiko banjir di Taman Sri Nobong RM1.3 juta

LIM Guan Eng (dua dari kiri) bersama-sama pemimpin Kerajaan Negeri yang lain menyaksikan salah satu infrastruktur sistem perparitan yang telahpun siap dimajukan di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

JAWI - Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berharap penarafan sistem saliran di Taman Sri Nibong bernilai RM1,305,141.60 yang siap dibina pada 24 September lepas dapat mengurangkan risiko bencana banjir di sini.

"Selain daripada mengatasi masalah banjir kilat, projek ini juga adalah bertujuan untuk membaiki dan menaik taraf sistem perparitan sedia ada yang telah uzur," ujar Guan Eng pada Majlis Penyempurnaan Projek Menaik Taraf Sistem Saliran Bagi Mengatasi Masalah Banjir Kilat di Taman Sri Nibong di sini baru-baru ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jawi, Soon Lim Chee dan Yang di-Pertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), Datuk Maimunah Mohd. Sharif turut berucap pada majlis tersebut.

Hadir sama, Ahli Parlimen Nibong Tebal, Datuk Mansor Othman, Sr. Rozali Mohamud (Setiausaha Majlis bagi MPSP) dan Loh Joo Huat (Ahli Majlis MPSP).

Menurut Guan Eng, Kerajaan Negeri pada 2013 dan 2014 masing-masing memperuntukkan sebanyak RM6,323,672.67 dan RM8,351,734 daripada sumber Wang Caruman Perparitan untuk projek tebatan banjir serta penarafan sistem perparitan berwajib di daerah Seberang Perai Utara, Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan.

Itu, katanya lagi, tidak termasuk projek perancangan masa depan lain di ketiga-tiga daerah, yang dianggarkan menelan kos RM2.9 juta.

Sebelum itu, Maimunah memaklumkan bahawa lima projek penarafan pelbagai infrastruktur cegah banjir sedang dilaksanakan MPSP, yang menelan belanja RM5,505,592.52.

Kerja-kerja penarafan yang dimaksudkan, katanya, di Taman Siakap Seberang Jaya, Taman Seri Jaya dan Taman Sungai Rambai, di Kawasan Perindustrian Sungai Lokan, di Pintu Parit Monsun Taman Bagan dan Taman Machang Bubuk.

Terdahulu, Guan Eng bersama-sama pemimpin Kerajaan Negeri baru merasmikan ProjekTebatan Banjir bernilai 6,913,896 di Jalan Kampung Baru dekat kawasanParlimen Bukit Mertajam.

Manakala, dalam Bajet 2015 Pulau Pulau Pinang, Guan Eng mengumumkan tambahan RM10 juta menjadi keseluruhan peruntukan projek tebatan banjir serta penarafan sistem perparitan untuk tahun depan berjumlah RM23.9 juta.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus