04 June 2014

Cukai pintu tak naik di P.Pinang sebab DAP perintah, naik di Terengganu sekarang sebab Umno perintah!!!





Orang Melayu Pulau Pinang seringkali digambarkan terpinggir serta ditindas oleh Cina DAP.

Ramai yang tidak tahu bahawa orang Melayu, orang Cina, orang India dan semua bangsa di Pulau Pinang langsung tidak dibebankan oleh kenaikan cukai pintu.

Sejak tahun 2008 hingga kini, Putrajaya dua kali mengesyorkan Kerajaan Negeri Pulau Pinang menaikkan cukai pintu seperti di semua negeri lain, tetapi diabaikan oleh Ketua Menteri Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng.

Sila baca entri P.Pinang abai syor Putrajaya naik cukai pintu, pilih jimat sumber PBT

Di Facebook, dilaporkan rakyat Terengganu keluar beramai-ramai membantah kenaikan cukai pintu di perkarangan Wisma Darul Iman.

Yang memerintah Kerajaan Terengganu hari ini adalah Umno, tetapi tidak pula digambarkan bahawa sebuah bangsa yang terbeban oleh kenaikan cukai pintu terpinggir di negeri tersebut.

Pulau Pinang boleh sustainable salah satu sebabnya adalah menjimatkan sumber yang sedia ada. 

Pulau Pinang boleh sustainable juga antara sebabnya kerana pemimpinnya tak kira DAP atau PAS atau PKR tidak mengamalkan pembaziran, ketirisan dan penyelewengan dana Kerajaan Negeri.

Laporan Audit Negara 2012 umpamanya mendedahkan ketirisan, penyelewengan kuasa, rasuah dan pembaziran di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dianggarkan RM6.5 bilion.

Ura-ura sabsidi minyak akan dirampas kononnya nak jima RM9.8 bilion, semasa orang Melayu marah sangat dengan DNA babi Cadbury.


Apa yang saya nak sebut di sini, tiada kenaikan cukai pintu di Pulau Pinang bukan sebab diperintah oleh Cina. 

Dan, kenaikan cukai pintu di Terengganu yang sedang dibantah oleh rakyat di sana bukan sebab diperintah oleh Melayu.

Sebab wujud dua perbezaan ini, disebabkan perbezaan amalan pentadbiran. 

Pulau Pinang ditadbir secara integriti, Terengganu ditadbir secara pembaziran, ketirisan, rasuah serta penyelewengan kuasa. 

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus