19 April 2013

Ajaibnya al-Quran membongkar hikmahnya DAP tanding atas tiket PAS, PKR!

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Surah al-Baqarah: 216)
BACA dulu tulisan Faqar sebelum ini. Satu, Boleh tanding guna logo DAP hanya dalih SPR, ROS. 


Sambil-sambil tadabbur ayat al-Quran di atas, terus terang saya katakan, saya benci perangan kerana kehilangan jiwa salah satu impak dari peperangan.

Saya boleh suka untuk mengambil sikap tidak berperang kerana takut kehilangan jiwa. 

Tetapi, kesukaan saya itu tetap mengundang keburukan lain, antaranya, jiwa saya dijajah dengan kezaliman yang berpanjangan (jika saya berada dalam kondisi penjajahan bersenjata umpamanya).

Saya benci berperang tetapi peperangan boleh menghentikan kezaliman serta mengembalikan keadilan di maya pada ini.

Saya suka untuk berpeluk tubuh di medan perang, tetapi kesukaan saya itu langsung tidak mengubah nasib saya untuk terus dizalimi.

Di sini lah dapat dilihat hikmah di sebalik baik buruk yang menimpa kita.

Sama lah juga dengan cabaran yang dihadapi oleh DAP sekarang, iaitu kemungkinan 'diharamkan' menggunakan logo parti oleh ROS.

DAP tentu lebih suka menggunakan logo partinya sempena PRU13 nanti sungguhpun akan digambarkan oleh Umno BN sebagai parti anti Melayu.

DAP tentu kurang selesa bertanding menggunakan logo PAS dan PKR sempena PRU13 nanti sungguhpun langkah itu sebenarnya akan membuntukan Umno BN untuk mempengaruhi Melayu bagi menolak calon-calon DAP.

Dari segi lain, langkah itu akan menjernih lagi hubungan setia kawan DAP bersama-sama PAS dan PKR atas wadah Pakatan Rakyat menghadapi politik fitnah Umno BN.

Ini pun perang. Bukan perang bersenjata. Tapi perang dalam konteks piliihan raya.

Nampak tak apa yang DAP suka mungkin bukan terbaik untuk parti masa depan itu?

Nampak tak apa yang DAP mungkin tidak suka, tetapi terserlah hikmah kebaikan untuk parti masa depan ini?

Jom tadabur nas al-Quran di atas dan lihat keajaibannya dalam merencana strategik luar kerangka fikir DAP sekarang.

Setuju?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus