02 March 2012

Jangan jadi 'tua' dalam isu 'Timb Presiden PAS bukan Islam' *

APABILA seorang tokoh politik tanah air, Dr Dzulkefly Ahmad membawa cadangan asing, "Timbalan Presiden PAS adalah dikalangan bukan Islam", timbul pelbagai persepsi yang menarik serta yang bersifat negatif.

Tuan Guru Nik Aziz menegaskan bahawa kepimpinan PAS adalah muslim yang soleh tanpa mengira bangsa, manakala Tuan Guru Tuan Ibrahim menasihatkan supaya fokus kepada gerak kerja pilihan raya dan jangan terperangkap dengan musuh.

Kita sebagai anak muda yang mempunyai nilai intelektual jangan jadi tua sebelum tua. Lontaran idea Dr Dzulkefly perlu dibahaskan oleh anak muda yang ada nilai akademik dan jangan cepat menutup ruang perbincangan.

Teringat kepada Allahyarham Profesor Dr Zulkifli Muhammad yang pernah melontarkan idea hebat "keahlian kepada bukan Islam", idea ini bukan sahaja ditolak malah dikecam sebagai tidak masuk akal pada waktu itu dengan alasan ini Parti Islam!!.

Tapi setelah 50 tahun, ijtihad politik Allahyarham Professor Dr Zulkifli Muhammad ini baru dibahaskan dan mulai ramai yang menerimanya sebagai idealisme yang realistik pada zaman ini.

Kembali kepada idea Dr Dzulkefly Ahmad ini, jangan mudah menghentam dengan alasan-alasan yag taboo seperti "ini parti Islam, ini jemaah islam, kepada siapa kita ingin wala' dan sebagainya yang berbunyi islamis sehingga ruang perbincangan akhrinya tertutup.

Seharusnya anak mudalah yang segera menyambutnya dengan diskusi ilmiah, pembentangan kertas kerja, debat terbuka bagi melahirkan kematangan dan penjelasan kepada lontaran idea besar ini.

Apa guna gerakana Islam mahasiswa seperti GAMIS, PKPIM, IKRAM & juga ISMA jika idea-ida seperti ini tidak mahu dibincangkan dalam dunia intelektual mahasiswa.

Parti Gerakan Ikhwan Muslimin di Mesir, Parti Huriyyah Wal 'Adalah telah membuka ruang ijtihad politik yang hebat dengan melantik bukan Islam sebagai pimpinan parti tersebut. Ia seiring dengan keadaan massa politik di Mesir. Begitu juga dengan ijtihad parti gerakan Ikhwan Muslimin di Tunisia, Parti Nahdah yang mengumumkan tidak akan fokus kepada perlaksanaan undang-undang Islam sebaik sahaja memerintah. Ini semua ijtihad-ijtihad politik yang agak janggal tetapi sudah dilaksanakan di negara mereka.

PAS sebagai Parti Islam dibahaw gerakan Islam massa perlu melihat kepada ijtihad-ijtihad politik yang membantu mengembangkan PAS kepada umat seluruhnya di Malaysia ini. Cukuplah untuk PAS memandang hebat kepada Iran dan Hizbullah di Lubnan yang dikaitkan dengan kejayaan politik mereka. Zaman mereka sudah berakhir dengan bangkitnya 'The Arabic Spring" kini. Mari kita buka kembali perbincangan yang berbentuk ilmiah dan penuh idealisme ini untuk menuju kepada pembinaan masa depan negarawan yang hebat dan memberi kebahagiaan dan kasih sayang kepada ummat di Malaysia.



____________
* Penulis artikel ini bernama Ahmad Syihan Ismail, mahasiswa tahun tiga, Ijazah Sarjana Muda Fiqh & Fatwa, Fakulti Syariah & Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Penulis menggunakan gelaran Abu Syahid Al-Tilmisani. Tajuk asal artikel ini adalah Jangan Jadi Tua Sebelum Tua (Timbalan Presiden Bukan Islam) yang dipetik dari blog  Si Syahid.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus