21 April 2018

Jangan temberang kononnya rakyat tanggung hutang RM22K sebab federal debt lebih RM600b...


PENULiS di Kota Baru, Kelantan pada Rabu, 18 April lepas, rombongan menziarahi Ustaz Nik Omar & pusara Allahyarhamuhu Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. 


_facebook | Kalau boleh video kempen bodoh-bodoh tidak kira lah dari blok parti pemerintah ataupun oposisi, jangan didakyah kepada saya.

Saya cuba nak menjadi revolusioner, iaitu “mereka yang senantiasa berusaha mengubah sistem sosial sedia ada kepada sistem sosial yang lebih baik”.

Impian ini sebenarnya lebih besar berbanding penyertaan saya dalam “parti Islam” Parti Amanah Negara (Amanah). 


GAMBAR tekapan klip video kempen kononnya rakyat menanggung hutang lebih RM20,000 kerana hutang persekutuan mencecah lebih RM600 bilion.

Semacam tadi, seorang rakan baik berkongsi klip video kempen PRU14 mengenai hutang negara (federal debt) melebihi RM600 bilion.

Dakyah beliau, kalau dinisbahkan kepada populasi rakyat Malaysia lebih 30 juta ini, maka tiap-tiap rakyat termasuk pengasas tanda pagar #ManifestoMerah & #DEKPOS pun (saya lagi tuh), menanggung beban lebih RM22,000.

Lalu respons saya, “selalu kalau daftar pesakit luar Allahyarhamuha Siti Hajjar Hassan di GH (Hospital Besar Pulau Pinang), saya diberi resit tanda pembayaran yang sah.”

Maka respons saya lagi, “esok lusa kalau rakyat yang bijak bertanya: sudah berapa bulan u all bayar hutang RM22,000? Atau tanya mereka: ada resit pembayaran kalau ya Kerajaan pernah peras duit rakyat untuk bayar federal debt ini? Memang kita nampak bodoh.”

Bagi saya, komitmen PH untuk memansuhkan Cukai Barangan & Perkhidmatan (GST) dalam tempoh 100 hari pentadbiran jika berjaya menubuhkan Kerajaan Persekutuan pasca PRU14 nanti, adalah contoh manifesto yang progresif serta “lebih menguntungkan rakyat terbanyak berbanding segelintir puak.”

Dakyah propaganda bodoh, elok jangan share dengan saya. 

Saya berasa bukan diri ini sahaja, bahkan pengundi serta pembayar cukai di luar sana sememangnya menyampah dengan dakyah propaganda bodoh seperti contoh di atas.

Jadi pengundi bijak, jangan tunduk pada ahli politik bodoh. 

Setuju?

#AnalisisPRU14

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus