17 August 2017

Lancar kempen anti patriaki di FB!

PENULIS (paling kanan) bersama-sama rakan sekerja di Pony Tale Cafe dekat SPiCE Pulau Pinang pada petang 17 Julai 2017, sementara menanti Majlis Peluncuran Rangka Tindakan Pembangunan NCER (Blueprint 2.0) oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, dengan diiringi Ketua Menteri YAB Tuan Lim Guan Eng di sini.


Oleh: Zainulfaqar Yaacob
#DEKPOS | Diskusi Ekonomi Politik Sosial 

Wacana Sosial | Kadang-kadang Faqar simpati pada perjuangan wanita yang menjual suplimen kecantikan khusus berkaitan penjagaan bahagian sulit gender mereka, dipermainkan oleh kaum lelaki.

Kalau ada lelaki menjual suplimen memanjangkan kemaluan lelaki atau berkaitan kecantikan penjagaan bahagian sulit wanita pun, banyak menggunakan avatar palsu wanita seksi di Facebook.

Akhirnya wanita menjadi obsesi seksual melampau golongan patriaki di facebook dan media sosial lain.

Jarang kita melihat pakar Sakit Tuan seperti Dr Ismail Thamby umpamanya menjadi mangsa keganasan seksual siber.

Ini kerana, Dr Ismail adalah lelaki. Jarang golongan lelaki patriaki normal membuli lelaki lain.

Patriaki, ertinya kecenderungan mendominasi gender lain secara mental, spiritual atau fizakal.

Suami pukul isteri adalah patriaki. Isteri reda dipaksa melakukan seks oleh suami  (walaupun di atas belakang unta jua) adalah dalam logik patriaki.

Wanita menjadi mangsa keganasan seks siber kerana menjual suplimen kecantikan bahagian sulit gender mereka juga adalah mangsa patriaki. 

Patriaki boleh berlaku secara psikologi apabila seorang lelaki ada imaginasi mendominasi gender wanita lain, walaupun dalam komentar Facebook.

Kalau ada golongan patriaki ini dalam senarai pelanggan dalam Facebook anda, elok disingkirkan sahaja. 

Ini kempen untuk semua gender, sama ada lelaki atau perempuan atau transgender.

Sebelum ini, telah beberapa kali Faqar singkir avatar-avatar pelampau daripada kalangan penyokong Pan Malaysian Islamic Party.

Malam ini (jika #InsyirahSolehah terlena awal), Faqar akan mula singkirkan kawan-kawan yang mesra logik patriaki dalam friendlist Facebook. In sya Allah.

Ini solidariti Faqar atas perasaan cinta kepada isteri muda cantik jelita Siti Hajjar Hassan, jua sebab Faqar anti patriaki!

Faqar melancarkan kempen anti patriaki di Facebook!

Setuju?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus