04 April 2017

Tiada fatwa JK batalkan selepas pewartaan, Mufti P.Pinang respons tuduhan PAS.



Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Mana-mana fatwa yang telahpun diwartakan tidak pernah dibatalkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang hari ini.

Mufti Pulau Pinang, Sohibus Samahah Dato' Dr. Wan Salim Wan Mohd Nood berkata demikian sebagai respons pada kenyataan hasrat pemuda Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang mahu mengambil tindakan perundangan jika Kerajaan Negeri campur tangan urusan fatwa.

Berikut adalah kenyataan rasmi Wan Salih bertarikh 3 April 2017, yang tular di media sosial WhatsApp sehingga kini:


Selaku Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang suka saya nyatakan bahawa tiada fatwa yg telah diputuskan oleh mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri untuk diwartakan yg dibatalkan pewartaannya. Kesemuanya dalam proses untuk diwartakan bila didapati ketikanya yg sesuai.


Terpulanglah kpd Pemuda PAS jika ingin mengambil tindakan undang-undang sekiranya mereka berpendapat pihak Kerajaan Negeri campur tangan dalam urusan fawa. Bagi saya ini hanya merupakan persepsi dan interpretasi. Isu-isu begini tak perlu dibesar-besarkan sebab ia boleh diselesaikan secara perbincangan terus antara pihak2 yg terbabit. Lagipun hanya sedikit sahaja keputusan fatwa yg masih belum diwartakan dan yg masih dalam proses. Diharap semua pihak dapat bersabar supaya segala-galanya berjalan mengikut prosedur yang ditetapkan.


DATO' DR WAN SALIM WAN MOHD NOOR

MUFTI PULAU PINANG.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus