06 April 2017

Thangaletchumi terkejut Ahli Parlimennya di Tasek Gelugor syor mangsa mengahwini perogol


R. Thangaletchumi ketika ditemubual secara eksklusif mengenai sebab beliau hadir di perkarangan Pejabat Pusat Khidmat Rakyat Ahli Parlimen Tasek Gelugor untuk membantah kenyataan kontroversi Shabudin Yahaya, pada lewat petang tadi di sini.

Zainulfaqar Yaacob
Permatang Berangan
6 April 2017 | 7.10 malam


R. THANGALETCHUMI berusia 50 tahun merupakan antara wanita tempatan Parlimen Tasek Gelugor yang menyertai demonstrasi anti Shabudin Yahaya, pada lewat petang tadi.

18 tahun tinggal di Kampung Pokok Machang dalam kawasan parlimen Shabudin, beliau berkata kehadirannya di perkarangan Pejabat Pusat Khidmat Rakyat Ahli Parlimen Tasek Gelugor di sini adalah sebagai pengundi berdaftar.

Thangaletchumi menegaskan bahawa beliau tidak mewakili mana-mana pertubuhan, termasuk parti politik.

Sebagai wanita, beliau melahirkan rasa bangga kerana hidup berdikari dengan bekerja sendiri.

Atas perasaan itu, baginya, pendapat mangsa rogol boleh dikahwinkan dengan perogol demi mengubati masa sosial sepatutnya tidak keluar daripada pemimpin yang mempunyai daya intelektual tinggi seperti Sabudin.

"Saya pengundi Tasek Gelugor berasa sangat terkejut YB boleh keluarkan suatu kenyataan seperti ini kerana saya menyangka beliau seorang yang berpelajaran tinggi.

"Kalau di negara-negara maju lain, seorang wakil rakyat yang mengeluarkan kenyataan memalukan seperti ini, pasti akan meletak jawatan, saya sangat sedih sebagai penduduk Tasek Gelugor.

"Saya berharap beliau dengan sendirinya melepaskan jawatan, tidak perlu cakap-cakap lagi," kata Thangaletchumi ketika berucap dalam demonstrasi aman tersebut.


SEKUMPULAN Wanita mengangkat kain rentang yang tertera mesej "Pecat Shabudon" di kawasan lapang berhadapan dengan Pejabat Busat Khidmat Rakyat Ahli Parlimen Tasek Gelugor di sini, lewat petang tadi.

Katanya, jika anak lelaki atau menantu lelaki atau abang kandung sendiri yang merogol gadis bawah umur 16 tahun, beliau akan menentang kalau diselesaikan secara 'perkahwinan' semata-mata.

"Perogol mesti didakwa sebagai penjenayah, bukan dibenarkan berkahwin dengan mangsa rogol bawah umur.

"Bayangkan jika anak perempuan saya berusia 16 tahun dirogol, lalu saya meminta bantuan daripada YB (Shabudin), adakah beliau akan kata berkahwin dengan perogol boleh (mengubati) masalah sosial," kata Thangaletchumi.

Ahli Majlis bagi Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) Nur Zarina Zakaria ketika berucap turut mendesak Shabudin supaya melepaskan jawatan Ahli Parlimen Tasek Gelugor.

Tegasnya, langkah itu sebagai tanda Shabudin bertanggungjawab selepas menghina wanita, khususnya gadis bawah umur yang menjadi mangsa perogol.

"Dalam Islam pun, tak disuruh pun mangsa rogol ini dikahwinkan dengan si pelakunya.

"Kenyataan YB Shabudin ini tak ada nilai, bercakap macam orang tak berpelajaran.

"Kalau anak kecil dia sendiri pun menjadi mangsa, jika dia ada fikiran, dia tak sanggup menyerahkan kepada perogol untuk dikahwini," tegas Nur Zarina yang juga Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) Negeri Pulau Pinang.

Bagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pinang, Lim Siew Khim berkata beliau akan cuba saling berbincang dengan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid atas semangat memartabatkan kaum wanita di negeri ini.

Pun begitu, katanya, Jahara yang juga ADUN Teluk Air Tawar seakan berbelah-bahagi dalam kontroversi Shabudin menghina kaum wanita, kini.

"Setakat ini, kami nampak Teluk Air Tawar seakan sokong kenyataan Shabudin.

"Kami berasa begitu kesal, sebagai wakil rakyat, berjuang demi rakyat, kalau ada ruang berbincang dengan Teluk Air Tawar, kita akan berbincang demi hak wanita dan anak-anak gadis bawah umur kita," jelas Siew Khim yang juga Ketua Wanita Parti Tindakan Demokratik (DAP) Negeri Pulau Pinang.

Katanya, Wanita DAP Negeri Pulau Pinang mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan Shabudin yang dianggap menghina hak serta kedudukan wanita di tanah air ini.

"Elok dia letak jawatan," laung Siew Khim lalu disambut oleh sekumpulan wanita pelbagai kaum yang menyertai demonstrasi aman di sini.

Wong Hon Wai selaku Setiausaha Politik Kepada Ketua Menteri Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng ketika berucap menyatakan sokongan pada ketegasan wanita di sini.

Katanya, pemimpin Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang khususnya wanita patut menyatakan pendirian mengkritik kenyataan melampau Shabudin menghina kedudukan wanita, bukan sebaliknya.

"Kenyataan Shabudin ini bukan sahaja memalukan Kerajaan Negeri, Ahli Parlimen serta penduduk Pulau Pinang khususnya wanita.

"Kenyataan tak bertanggungjawab Shabudin menghina wanita ini sudah sampai tahap memalukan Malaysia kerana sudah menjadi berita yang begitu kontroversi dan mengejutkan dalam media massa di peringkat antarabangsa," jelas Hon Wai sambil melahirkan rasa hairan kerana Shabudin langsung tidak menunjukkan rasa insaf serta menzahirkan rasa kesal.

Hon Wai yang juga ADUN Air Itam berkata sebenarnya rata-rata kaum lelaki pun tidak setuju dengan pendapat Shabudin, serta bersolidariti dengan kaum wanita di sini.

Ini kerana, katanya lagi, di sisi lelaki pun ada wanita seperti anak gadis atau adik berusia bawah umur yang mesti dibela, jika menjadi mangsa jenayah perogol.

Petang tadi, turut kelihatan Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri (PPK) Permatang Berangan, Ustaz Fahmi Abu Bakar; serta Zahar Zainul (Pegawai Penerangan Kerajaan Negeri merangkap Setiausaha Parti Amanah Negara Negeri Pulau Pinang) di sini.

Semalam, Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP Kebangsaan dalam sidang media di Komtar secara lantang mendesak Shabudin melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Tasek Gelugor.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata beliau terkejut Shabudin di Dewan Rakyat pada 5 April lalu antara lain dilaporkan berkata, walaupun rogol adalah jenayah, undang-undang tidak menghalang mangsa rogol daripada berkahwin dengan individu merogolnya.

"Mungkin dengan sebab perkahwinan itulah mereka dapat melalui satu kehidupan yang lain, yang lebih sihat, yang lebih baik dan seorang isteri yang dirogol tadi, kalau dia dapat berkahwin dia takkan melalui satu jalan kehidupan masa depan yang gelap.

"Sekurang-kurangnya dia ada suami dia, ada orang yang boleh jadi suaminya pada ketika itu. Ini adalah satu remedi kepada masalah sosial yang berlaku," kata Shabudin dipetik daripada portal berita arus perdana Malaysiakini.com.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus