03 April 2017

"Serah tanah kubur Hindu di Ara Kuda dahulu, baru pelan projek lulus"



Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

PEMATANG BERANGAN
- Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA) diarah menyerahkan sebidang tanah perkuburan komuniti India dekat Ara Kuda kepada Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang terlebih dahulu sebelum permohonan pelan kebenaran merancang berwajib diluluskan oleh Kerajaan Negeri.

Timbalan Ketua Menteri II Prof. P. Ramasamy berkata demikian ketika Majlis Pemimpin Bertemu Penduduk Ladang Mayfield di sini, pada lewat petang semalam.

"Anak syarikat PERDA ada memohon pelan kebenaran merancang, tetapi sebelum diluluskan tanah ini mesti tidak ada setinggan dan tidak ada apa-apa halangan.

"Apabila kita mendapati di atas tanah ini ada kubur Hindu, saya sudah meminta PERDA melalui anak syarikatnya mesti terlebih dahulu menyerahkan tanah kubur Hindu ini sebelum pelan kebenaran merancang diluluskan," ujar Ramasamy yang juga Pengerusi Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang.

Ramasamy berkata pihaknya turut meminta Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan, Jagdeep Singh Deo yang juga Pengerusi Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam (RIBI) memberi perhatian pada isu berbangkit tersebut.

Selain itu, Ramasamy memberitahu Kerajaan Negeri hari ini melalui Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang saban tahun meluluskan sejumlah RM700,000 hingga RM800,000 peruntukan sebagai biasiswa untuk pelajar cemerlang melanjutkan pengajian ke Universiti Awam.

Justeru, beliau meminta pemimpin komuniti setempat membawa pelajar-pelajar cemerlang ke pejabatnya di tingkat 52 Komtar atau ke Pejabat Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang untuk urusan memohon biasiswa pendidikan berwajib.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus