03 April 2017

Mohd. Rashid harap RM239,000 pinjaman mikrokredit PTSR bantu 34 peniaga kecil Teluk Bahang

MOHD. Rashid Hasnon (berbaju putih) menyantuni pengunjung pada Majlis Kenduri Rakyat di Parlimen Balik Pulau baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

TELUK BAHANG - Timbalan Ketua Menteri I Dato' Mohd. Rashid Hasnon berharap kesemua 34 individu yang menerima RM239,000 dana pinjaman mikrokredit di bawah skim Projek Titian Saksama Rakyat (PTSR) dalam mengembangkan modal perniagaan desa masing-masing di kawasan Parlimen Balik Pulau.

"Pinjaman mikrokredit ini adalah bantuan Kerajaan Negeri sebagai tambahan modal kepada mereka yang telah pun melaksanakan aktiviti perniagaan.

"Tapi, kalau nak basmi kemiskinan, perlu ada koperasi yang anggotanya terlibat secara langsung dalam aktiviti mengeluarkan produk di Balik Pulau ini, bukan sekadar menanam modal untuk mendapatkan hasil tahunan sahaja," jelas Mohd Rashid yang juga Exco Pembangunan Industri, Perdagangan Antarabangsa, Pembangunan Usahawan, Koperasi dan Perhubungan Masyarakat ketika mengetuai Program Exco Turun Padang Ke Teluk Bahang di sini baru-baru ini.

Turut serta, Exco Pertanian & Industri Asas Tani, Pembangunan Desa dan Kesihatan, Dr. Afif Bahardin; Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Abdul Malik Abul Kassim; Timbalan Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) Dato' Abdul Malik Abul Kassim; Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri (PPK) Teluk Bahang, Halil Sabri Abdul Hamid dan Mohd. Tuah Ismail (PPK Pulau Betong).

Pada majlis sama, Mohd. Rashid turut menyampaikan sumbangan RM200 Skim Anak Emas kepada 30 waris penerima.

Selain itu, Dr. Afif turut menyampaikan 49 Kit Pertanian kepada usahawan muda tempayan terpilih.

Gotong-royong bersebelahan gelanggang futsal Teluk Bahang, lawatan ke dua rumah bina baharu, bengkel buat sabun, Kenduri Mesra Rakyat, Karnival Mahabbah dan Konsert Amal Kumpulan Khalifah antara acara utama yang menarik sepanjang dua hari berlangsungnya program tersebut.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus