03 April 2017

Exco optimis kepelbagaian budaya di P.Pinang menjayakan kempen "Islam Rahmat Ke Seluruh Alam"




Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB 

TELUK BAHANG - Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Agama Islam, Dato' Abdul Malik Abul Kassim optimis agenda mempromosi Islam Rahmat ke Seluruh Alam lebih mudah memandangkan kebudayaan rakyat yang berbilang kaum begitu majmuk di Pulau Pinang.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Karnival Mahabbah 2017, iaitu salah satu acara Program Jelajah Exco Ke Teluk Bahang baru-baru ini.

"Walaupun Islam itu muncul di Makkah, tetapi tahap perkembangannya yang ketara selepas penghijrahan Rasulullah S.A.W. ke Yatrib atau Madinah.

"Faham asabiah jahiliah Arab di Makkah begitu tebal, tapi di Madinah budayanya begitu pelbagai dan ada toleransi antara kaum dengan Rasulullah S.A.W.

"Justeru, saya begitu optimis bahawa kempen Islam Rahmatun Lil 'Alamin ini bukan sahaja mampu menjernihkan salah faham semua pihak pada Islam, malah mampu menghakis sentimen perkauman yang ditiupkan oleh pihak pembangkang," jelas Abdul Malik yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Maung.

Timbalan Ketua Menteri I Dato' Mohd. Rashid Hasnon yang juga ADUN Pantai Jerejak dan isteri merupakan tetamu utama karnival tersebut.

Hadir sama, Timbalan Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) Dato' Abdul Halim Hussain; Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri (PPK) Teluk Bahang, Halil Sabri Abdul Hamid dan PPK Pulau Betong, Mohd. Tuah Ismail.

Serentak dengan penganjur karnival tersebut, turut dilangsungkan forum dakwah "Islam Dan Melayu" yang menampilkan 'Pencetus Ummah' Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim atau 'PU Amin' selalu moderator.

Forum itu membariskan tiga panelis terkenal, iaitu Timbalan Presiden Persatuan Saudara Baru Darul Fitrah, "Sifu Naser"; Pengasas Persatuan Mubaligh Negeri Sembilan, Zamri Venoth Abdullah; dan Pengasas Sekolah Pemikiran Asy-Syatibi, Ustaz Wan Ji Wan Hussin Al-Bakistani.


Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus