04 April 2017

Exco jangka projek kurangkan risiko banjir kilat Bandar Bayan Baru RM21.1 juta bermula Sept.



Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

PANTAI JEREJAK - Kos pembinaan rumah pam skru, pintu air monsun serta kerja-kerja penarafan sistem saliran di kawasan hotspot banjir di Bandar Bayan Baru menelan belanja kira-kira RM21.1 juta.

Mengulas lanjut, Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yeow memberitahu, kerja-kerja di lapangan projek tersebut dijangka paling awal pada bulan September ini.

"Juru perunding merekabentuk suatu sistem dengan peruntukan yang ada untuk cuba menangani dan mengurangkan impak banjir di kawasan bandar Bayan Baru ini.

"Kerja-kerja ditapak akan bermula pada bulan September nanti," jelas Kon Yeow yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Kota di sini, pada petang tadi.

Timbalan Ketua Menteri I Dato' Mohd. Rashid Hasnon yang juga ADUN Pantai Jerejak turut sertai sidang media tersebut.

Bercakap pada sidang media sama, Pengarah Jabatan Pengairan Negeri, Ir. Sabri Abdul Mulok memberitahu banjir kilat yang berlaku pada 1 April lalu antara lain berpunca oleh limpahan air di Sungai Relau A, Sungai Relau B dan Sungai Relau tidak dapat dinyah keluar ke Sungai Keluang.

"Kaedah penyelesaian adalah kita kena kawal paras air Sungai Relau supaya boleh diturunkan apabila berlakunya hujan lebat dan air pasang (dari Sungai Keluang)," jelas Sabri.

BERITA LANJUT MENYUSUL KEMUDIAN.



Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus