06 April 2017

8 jenis premis perniagaan wajib daftar, jayakan Kempen Tanpa Beg Plastik Percuma, umum Setiausaha MPSP

ROZALI Mohamud (kiri) bersama-sama Yang di-Pertua MPSP Dato' Maimunah Mohd. Shariff (kanan) meraikan suatu kejayaan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) berkenaan yang diiktiraf dalam Malaysia Book of Records, di sini sebelum ini.


Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB 

SEBERANG JAYA - Lapan kategori premis komersial diwajibkan berdaftar dengan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) demi menjayakan dasar dan Kempen Tanpa Beg Plastik Percuma di bahagian Seberang Perai ini.

Setiausaha MPSP, Sr. Rozali Mohamud memberitahu lapan premis perniagaan yang dimaksudkan itu adalah iaitu pasar raya besar (hypermarket), pasar raya (supermarket), pasar raya serbaneka (departmental store), kediaman serbaneka (convenient store), restoran makanan segera, kedai serbaneka atau stesen minyak (petrol station convenient store), kedai rangkaian (chain store) dan farmasi.

Berdasarkan rekod MPSP, beliau berkata terdapat 398 premis perniagaan berlesen sepatutnya terlibat dalam amalan dasar ini.

"Ini adalah suatu dasar yang telah ditambah baik daripada dasar yang telah sedia ada...pendaftaran dibuka sejak 1 Mac lalu hingga 20 April ini.

"Pendaftaran percuma, boleh dibuat di mana-mana kaunter berpusat, dengan membawa salinan (sijil daftar syarikat) SSM serta salinan lesen (premis perniagaan) dan akan diberikan sijil penyertaan (kempen)," jelas Rozali kepada pemberita di Kompleks Ibu Pejabat MPSP dekat Bandar Perda di sini pada pagi tadi.

Tegasnya, mereka yang gagal membuat pendaftaran berwajib akan menghadapi pelbagai birokrasi penguatkuasaan, termasuk langkah terakhir MPSP menarik lesen premis perniagaan.

"Sekiranya mereka gagal membuat pendaftaran selepas tempoh tersebut (20 April 2017), tindakan-tindakan sewajarnya akan diambil...seperti menamatkan lesen.

"Kesemua lapan kategori ini tidak boleh memberi beg plastik secara percuma, tetapi dikenakan caj 20 sen sekiranya diminta oleh pengguna.

"Mereka (pemilik premis perniagaan) yang berdaftar sahaja yang boleh pungut (20 sen), jika tidak daftar tak boleh pungut.

"Walaupun mereka tidak boleh pungut, penguatkuasaan Kempen Tanpa Beg Plastik Percuma berjalan seperti biasa," jelas Rozali.

Tambah Rozali, hasil kutipan bulanan mestilah diserahkan kepada MPSP ada bentuk cek dengan mengisi satu borang berwajib dalam tempoh 15 hari pertama setiap bulan berikutnya.

"Semua hasil ini bukan untuk MPSP, tapi akan diserahkan kepada Kerajaan Negeri," jelas beliau.

Terdahulu, Kerajaan Negeri melalui Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan MPSP buat kali pertama dalam sejarah melancarkan Kempen Hari Tanpa Beg Plastik pada tanggal 6 Julai 2009, secara berperingkat dan menyeluruh.

Susulan  itu, Kerajaan Negeri Pulau Pinang dikenali sebagai pertama di tanah air ini melaksanakan kempen mengurangkan kegunaan beg plastik, demi menjaga alam sekitar.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus