06 April 2017

16,023 akan sertai Larian Ria Saya Sayang Pulau Pinang di Butterworth 9 April



Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB 

SEBERANG JAYA - Setiausaha Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) Ir. Rozali Mohamud memberitahu siri kedua Larian Ria Saya Sayang Pulau Pinang yang akan dilangsungkan di Butterworth pada 9 April ini sudah menerima penyertaan seramai 16,023, dengan yuran RM15 seorang.

Menurut beliau, seramai 205 krew daripada kalangan penguatkuasaan pihak berkuasa tempatan (PBT), polis trafik, anggota penyelamat kesihatan beruniform, skuad pengayuh sukarela dan marshal akan bertugas pada hari tersebut, demi memastikan acara berjalan lancar seperti siri pertama larian ria di George Town pada 12 Mac lalu.

"(16,023 penyertaan) ini lebih daripada versi (Larian Ria) George Town lebih 10,000 sahaja.

"Ketua Menteri Y.A.B. Ketua Menteri dijangka tiba pada 7.10 pagi, dan akan berucap pada 7.15 pagi, sebelum menyempurnakan acara pelepasan secara berperingkat bermula pada 7.30 pagi," jelas Rozali dalam sidang media di Kompleks Ibu Pejabat MPSP dekat Bandar Perda di sini pada pagi tadi.

Rozali memberitahu perkhidmatan bas pengangkut ulang-alik akan disediakan seawal jam 6.00 pagi dari Terminal Bas Butterworth dan hentian bas berhadapan pasar raya Billion Bandar Sunway ke lokasi permulaan larian ria di perkarangan Dewan Dato' Haji Ahad Badwi.

Katanya, Larian ria sejauh 6 kilometer (KM) bermula dari Lorong Bagan Luar 1 akan melalui Jalan Bagan Luar, Jalan New Ferry, Jalan Sungai Nyoir, Jalan Sungai Siram, Jalan Telaga Air, Jalan Bagan Luar, Jalan Geng Choon Thiam dan berakhir di Jalan Dato' Haji Ahmad Badwi. 

"Jalan akan ditutup bermula 7.00 pagi secara berperingkat.

"Kenderaan daripada Penang Sentral atau jalan-jalan yang lain akan dilencongkan ikut Jalan Bagan Dalam, Jalan Assumption," jelas Rozali lagi.

Selain itu, Rozali menjelaskan semua peserta bolehlah mengambil baju T dan 'wristband' di St. Jo's Aras 1 Gurney Paragon Mall pada 7 April ini mulai jam 3.00 petang hingga 9.00 malam.

Pada 8 Februari, katanya lagi, kaunter pengambilan baju T dan 'wristband' turut dibuka mulai jam 12.00 tengah hari hingga 5.00 petang di Lobi Bangunan Kompleks MPSP di sini.

Pertanyaan lanjut, hubungi Cik Normaira Abdul Rahman (Sekretariat MPSP) atas talian 045497807 / 045497703 atau Active Style selaku pengelola acara menerusi emel anddrew@actifestyle.com. 

Terdahulu, Menteri Wilayah, Tengku Adnan Tengku Mansor ketika berucap dalam majlis Sambutan Hari Wilayah pada 1 Februari lalu dilaporkan menyatakan hasrat menjadikan Pulau Pinang, Pulau Langkawi dan sebahagian negeri Melaka sebagai Wilayah Persekutuan.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokratik (DAP) mencabar Tengku Adnan yang lebih dikenali sebagai "Ku Nan" dan sesi perdebatan itu elok disiarkan dalam saluran televisyen arus perdana.

Menurut Guan Eng hasrat Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung UMNO adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Difahamkan, Bahagian I, Perkara 1 (2) Perlembagaan Persekutuan menyatakan, "Negeri-Negeri Persekutuan terdiri daripada Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu.

Manakala, Perkara 1(4) Perlembagaan Persekutuan menyebut, "Wilayah bagi Negeri Selangor tidaklah termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang ditubuhkan di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan) (No.2) 1973  [Akta A206] dan Wilayah Persekutuan Putrajaya yang ditubuhkan di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan) 2001 [Akta A1095] dan wilayah bagi Negeri Sabah tidaklah termasuk Wilayah Persekutuan labuah yang ditubuhkan di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan)(No. 2) 1984 [Akta A585] dan kesemua Wilayah Persekutuan tersebut hendaklah menjadi wilayah-wilayah Persekutuan."

Lanjutan itu, Guan Eng mengajak rakyat menyertai Larian Ria Saya Sayang Pulau Pinang sebagai tanda protes pada hasrat Tengku Adnan tersebut.

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus