03 December 2016

PAU 2016 Umno buang masa Melayu

SENYUM Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi tidak boleh mengubah nasib dan ekonomi orang Melayu.


Orang Melayu memang tidak sedar bahawa pemimpin mereka banyak buang masa dan buang duit untuk perkara-perkara yang tidak berfaedah.

Seperti dalam PAU, sepatutnya perwakilan Umno wajar berbincang kenapa pentingnya Kerajaan Pusat merombak polisi perumahan negara dengan mewujudkan skim 'rumah mampu sewa' untuk orang-orang Melayu.

Datuk Seri Najib Razak masih digigi kekuasaan, dan masih belum terlambat untuk perdana menteri itu mengekang hutang isi rumah agar tidak terus meningkat.

Sebenarnya syor melonggarkan kembali syarat pinjaman perumahan oleh Bank Negara bukanlah jalan keluar terbaik untuk memastikan rumah mampu milik terjual dalam pasaran.

Dorongan bank menjana keuntungan atas pinjaman perumahan akan mengakibatkan proses pembelian rumah secara spekulatif tetap akan berlaku.

Implisitnya, Lambakan Hartanah (Over Production) akan berlaku, iaitu keadaan lambakan rumah berlaku disebabkan rakyat sebenar tidak mampu beli rumah.

Kalau PAU dilangsungkan sekadar untuk mencipta permusuhan dengan parti-parti pembangkang serta langsung tidak menguntungkan Melayu, baik kutuk pembangkang guna Facebook sahaja.

Buang masa, buang duit dan buang tenaga.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus