20 December 2016

Patut Azmin syor PKR, BERSATU bergabung...

TUN Dr. Mahathir Mohamad diapit oleh Azmin Ali dan Tan Sri Muhyiddin Yasin (Presiden BERSATU) dalam sidang media mengenai Deklarasi Rakyat di Kuala Lumpur, Mac lalu.


Oleh: Zainulfaqar Yaacob

Datuk Seri Mohamed Azmin Ali akhirnya tampil mencadangkan perbincangan lanjut mengenai idea PKR bergabung dengan AMANAH.

Selama ini, ramai ingat syor penggabungan itu adalah idea Timbalan Ketua AMK Dr. Afif Bahardin secara peribadi.

Memetik laporan Malaysiakini, Azmin menegaskan setiap pihak diharap tidak mewarisi "cara pemikiran lama" kerana ia bukanlah "reformasi" yang diharapkan.
"Tujuan kita bergabung itu kerana kedua-dua parti mempunyai kekuatan. PRM merupakan parti yang lama, yang telah diuji. PKR parti yang baru dan muda. Kalau kita gabungkan itu akan jadi suatu kekuatan baru," dalih Timbalan Presiden Parti KeADILan Rakyat (PKR) merangkap Menteri Besar Selangor itu.
Di sini, tak perlulah disebut lagi - apkah nasib Parti Rakyat Malaysia (PRM) selepas bergabung dengan KeADILan, sehingga lahirlah PKR.


Kalau boleh diperpanjang di sini, terfikir juga - mengapa Azmin tidak mengesyor PKR bergabung dengan Pan Malaysia Islamic Party?

Penggabungan itu adalah pakej politik yang lebih baik untuk menguatkan PKR, khususnya pasukan Azmin dalam konteks Selangor pada PRU14 nanti.

Mungkin memang itulah yang bersarang dalam fikiran Azmin, PKR boleh tewas di Selangor jika Pan Malaysian Islamic Party tidak berada dalam blok Pakatan Harapan.

Di Permatang Pauh semalam, seorang pemimpin PKR ada memberitahu bahawa Naib Presiden parti Sdr. Rafizi Ramli yang mengasaskan INVOKE sendiri dihalang masuk berpidato di Parlimen berkenaan.

Layanan dingin itu kerana Rafizi antara pemimpin parti yang menentang idea memgheret PKR terus bekerjasama dengan Pan Malaysian Islamic Party di Selangor.

"Mungkin Azmin, Dr. Afif dan Sdr. TIan Chua sendiri secara peribadi tak percaya pada PAS (Pan Malaysian Islamic Party).

"Sebab itu, mereka mencadangkan PKR bergabung dengan AMANAH," dalih beliau sambil mengaku dirinya bukan dalam blok 'kartel' parti.

Kalau begitu, syor Azmin itu bukan kerana AMANAH kuat dan mampu menguatkan lagi PKR.

Seorang Komrad Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) ada minum dengan saya tengah hari ini di Komtar.

Dan, menarik juga naratif politiknya ketika mengulas mengenai ijtihad politik Azmin.

"Yang mencadangkan 'Kajang Move' dahulu Pak Khalid Jaafar, tapi hujung krisis dalaman PKR mengangkat Azmin menjadi Menteri Besar hingga kini.

"Jangan terkejut jika hujung krisis dalaman parti kini (baca: syor PKR dan AMANAH) akan membawa parti masa depan itu bergabung dengan BERSATU, kerana tiap-tiap serampang politik Azmin ada dua mata," jelas 'Orang Kuat' parti tersebut di Komtar.

Sukar juga memberi ulasan lanjut. Pertama, SAMM yang diasaskan oleh Sdr. CheguBard mempunyai sentimental politik yang tajam dengan 'pasukan Azmin'.

Kedua, kerana saya sendiri masih anggap Azmin adalah 'aset berharga' PKR, sebagaimana Ketua Menteri Pulau Pinang Sdr. Lim Guan Eng di sisi DAP.

Tapi, kalau itu berbenak dalam hati Azmin pun, anggaplah cadangan PKR bergabung dengan BERSATU ini lebih pada menguatkan perjuangan parti secara dalaman.

Kalau Azmin berhasrat menguatkan parti, maka, bergabung dengan BERSATU lebih kuat daripada syor asal beliau yang mahu PKR bergabung dengan BERSATU. 

Akar umbi PKR boleh menerimanya kerana Azmin sebelum ini pun beberapa kali menegaskan bahawa dirinya langsung tiada sentimen peribadi untuk bekerjasama dengan BERSATU yang ditunjangi bapa angkatnya, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Penggabungan PKR dan BERSATU nanti bukan membawa pengetian legasi Dr. Mahathir akan mengetepikan legasi Sdr. Anwar Ibrahim dalam arus perjuangan yang asal KeADILan dulu.

Penggabungan PKR dan BERSATU ini untuk merampas mandat rakyat daripada pemimpin kleptokrasi Datuk Seri Najib Tun Razak pada pilihan raya umum nanti.

Kalau semua ini ada dalam pertimbangan para mujtahid politik PKR, Pan Malaysian Islamic Party, BERSATU dan AMANAH sendiri, eloknya cadangan Azmin agar idea mega penggabungan parti-parti itu dipertimbangkan oleh semua.

Setuju?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus