20 December 2016

Guan Eng difitnah tolak RM220 juta untung, Chang Yeow terima Notis Tuntutan Guaman

  
KETUA Menteri pada Majlis Rumah Terbuka Hari Krismas anjuran PDC di Bayan Lepas petang tadi.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB 

BAYAN LEPAS - Pengerusi GERAKAN Pulau Pinang Teng Chang Yeow diberi notis tuntutan guaman gara-gara mengfitnah Ketua Menteri Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng, kononnya menolak keuntungan RM220 juta dalam suatu rundingan berkaitan pembangunan masa depan Pulau Jerejak, sebelum ini.

"Pihak saya telah pun memberi notis tuntutan guaman kepada Teng (Chang Yeow).

"Kalau dia (Chang Yeow) tidak mampu mengemukakan bukti kepada media seperti yang saya tuntut, bolehkah dia mengemukakan bukti di mahkamah," jelas Guan Eng pada Majlis Rumah Terbuka anjuran Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di Kompleks PDC Bayan Lepas di sini.

Hadir sama, Timbalan Ketua Menteri I Dato' Mohd. Rashid Hasnon yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN Pantai Jerejak), Dato' Abdul Malik Abul Kassim (Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna), Lim Hock Seng (Exco Kerja Raya, Pengakutan dan Utiliti) serta Dato' Rosli Jaafar (Pengurus Besar PDC).

KETUA Menteri menyerahkan cek replika RM2,000 kepada "Miss Josephine", wakil Persatuan Kebajikan Shawwah Butterworth pada Majlis Rumah Terbuka Hari Krismas PDC di sini, petang tadi.

KETUA Menteri menyerahkan sejumlah wang tunai kepada Tan Goek Hua, 58, serta anaknya Kh'ng Hui Ying, 14, iaitu ahli keluarga kepada mendiang Kh'ng Hoe Keong, pemandu teksi yang ditembak mati dalam satu kejadian di negeri ini baru-baru ini.

Dalam salinan Notis Tuntutan Guaman Guan Eng merujuk pada kenyataan Chang Yeow pada 16 November lepas, yang disiarkan dalam portal berita The Star Online.

Laporan atas talian itu antara lain menggambarkan PDC akan mendapat keuntungan sebanyak RM220 juta melalui penjualan 49 peratus kepentingan Tropical Island Resort Sdn. Bhd. (TIRSB), jika membatalkan rundingan dengan Q Island Development, iaitu syarikat subsidiari Ideal Properties.

Lagipun, agensi persekutuan UDA Holdings Berhad yang menguasai 51 peratus kepentingan dalam TIRSB pada 8 November lepas dilaporkan mengaku akan menjalankan projek usahasama dengan Q Island Development di Pulau Jerejak kelak.

Guan Eng memberitahu, penjualan 49 kepentingan PDC dalam TIRSB kepada Idea Properties dengan nilai harga RM156 juta membawa pulangan hasil keuntungan sejumlah RM140.6 juta buat agensi kerajaan negeri berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus