15 May 2016

Semangat kekeluargaan kurang utuh punca gejala sosial dalam komuniti, kata Chong Eng

GELAGAT sebuah keluarga yang sempat dirakamkan lensa Buletin Mutiara ketika berlangsunnya Sambutan Hari Keluarga Antarabangsa Peringkat Seberang Perai di sini baru-baru ini.

Teks & Gambar: AHMAD ADIL MUHAMAD

BUKIT MERTAJAM – Semangat kekeluargaan yang kurang utuh mampu menyumbang pada pelbagai gejala sosial seperti penyalahgunaan dadah, jenayah ragut, rogol dan sebagainya dalam komuniti setempat di negeri ini.

Exco Belia & Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti, Chong Eng berkata demikian pada Majlis Sambutan Hari Keluarga Antarabangsa Peringkat Seberang Perai 2016 di perkarangan Stadium Sukan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) dekat Jalan Betik di sini baru-baru ini.

“Dalam suasana menikmati proses kemajuan dan pembangunan yang pesat sekarang ini, nilai-nilai murni dan semangat kekeluargaan yang menjadi amalan kita selama ini kian terhakis.

“Warga Pulau Pinang seharusnya mengamalkan bukan sahaja di rumah, tetapi juga di luar rumah supaya dapat melahirkan sikap prihatin, hormat-menghormati bertolak ansur, amanah dan telus sesama kita,” ujar Chong Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Lalang ketika membahaskan tema sambutan kali ini, iaitu 'Keluarga, kehidupan yang sihat dan masa depan yang mampan'.

Setiausaha Majlis MPSP, Sr. Rozali Mohamud serta beberapa Ahli Majlis bagi Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) berkenaan turut sertai majlis sambutan tersebut.

Chong Eng turut memuji MPSP kerana mengedar 500 risalah sebagai kempen nilai pada usaha mengukuhkan institusi kekeluargaan di negeri ini.

Demi menjadikan Pulau Pinang negeri pintar, ujar Chong Eng, Kerajaan Negeri senantiasa menggalakkan warganegeri supaya mengutamakan gaya hidup sihat dan rajin bersenam.

“Bagi mencapai matlamat tersebut, warganegeri ini disarankan untuk menjalankan aktiviti fizikal dan kekeluargaan dengan lebih kerap seperti berkunjung ke taman-taman rekreasi dan berkelah.

“Justeru itu, pada hari ini MPSP akan mengedarkan risalah kawasan-kawasan rekreasi dan riadah di Seberang Perai yang sesuai digunakan untuk mengukuhkan ikatan kekeluargaan dan meningkatkan tahap kesihatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus