25 March 2016

TMP: Orang awam, 60 peratus nelayan beri reaksi positif, respons Kon Yeow


GEORGE TOWN - Siri-siri taklimat awam mengenai Pelan Induk Pengangkutan (TMP) Pulau Pinang serta projek tambakan laut di bahagian Selatan Pulau sebelum ini mendapat reaksi positif.

Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yeow bagaimanapun berkata, hanya 60 peratus nelayan yang ditemui memberi reaksi positif mengenai rancangan menangani kesesakan trafik di negeri ini. 

"Dengan adanya kajian PTP ini, proses pelaksanaan akan mempertimbangan semua kesulitan dan cadangan rakyat Pulau Pinang yang membawa keberkesanan secara holistik terhadap pengangkutan dan pengurusan lalu lintas serta membawa lembaran baru untuk maju ke tahap hadapan,” kata Kon Yeow yang juga ADUN Padang Kota di Komtar, pagi tadi.

Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Kerajaan Tempatan Pulau Pinang, K. Vishantini dan Azmi Mohamad (wakil komunikasi PDP) turut sertai sidang media itu.

Kon Yeow sekali lagi menjelaskan hasil tambakan laut bukan sahaja untuk membiayai kos pemajuan TMP, bahkan untuk memastikan semua kepentingan serta aset pengangkutan awam tersebut dimiliki oleh Kerajaan Negeri dan rakyat.

Terdahulu, Kerajaan Negeri melantik Konsortium SRS sebagai rakan pelaksana projek (PDP) tersebut.

Selepas mendapat 'lampu hijau' daripada Kerajaan Negeri pada 21 Oktober tahun lalu, PDP mula berusaha mendapat semua kelulusan berwajib daripada agensi negeri dan agensi persekutuan, termasuk Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Selain mengadakan rundingan-rundingan awam, PDP turut berusaha mendapatkan kelulusan Penilaian Impak Sosial (SIA) dan Kajian Terperinci Impak Alam (DEIA) terlebih dahulu, sebelum memulakan kerja-kerja pelaksanaan TMP ini.

Difahamkan, TMP terdiri oleh skim pengangkutan awam atas landasan (railway scheme) seperti jajaran transit aliran ringan (LRT), monorail dan sistem bas rapid transit (BRT), meliputi bahagian Pulau dan Seberang Perai.

Satu lagi skim adalah mengenai pemajuan beberapa jajaran lebuh raya secara bersepadu (highway scheme), termasuk dari bahagian Pulau merentasi laut ke Seberang Perai.

Projek pemajuan LRT dari Komtar ke Bayan Lepas, menghampiri Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang  (LTAPP) di sana merupakan antara projek utama dalam TMP yang akan dilaksanakan kelak.

Ketua Menteri, Y.A.B Tuan Lim Guan Eng dalam satu kenyataan sebelum ini memberitahu, TMP yang menelan belanja kira-kira RM27 bilion akan dilaksanakan mulai tahun depan sehingga 2030, serta diharap menangani masa kesesakan yang dialami rakyat sehingga tahun 2050.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus