25 March 2016

Pulau Pinang arah semua masjid, surau tunai solat sunat mohon hujan

ABDUL Malik Abul Kassim.

GEORGE TOWN, 24 Mac (Bernama) -- Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengarahkan semua masjid dan surau di negeri ini menunaikan solat sunat Istisqa' bagi memohon hujan berikutan fenomena El Nino sejak beberapa bulan lalu. 

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama dan Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri Datuk Abdul Malik Abul Kasim berkata setiap masjid turut disaran membaca khutbah khas dan kaifiat (panduan) berhubung perkara itu yang disediakan Jabatan Mufti Pulau Pinang.

Beliau berkata Masjid Daerah Barat Daya akan memulakan solat sunat Istisqa' bermula pukul 8.30 pagi Isnin ini yang dijangka dihadiri kira-kira 2,000 orang jemaah. 

"Saya menyeru para ahli khariah Pulau Pinang menunaikan solat Istisqa' ini secara berterusan mengikut kesesuaian masa dan tempat yang ditentukan oleh pihak jawatankuasa masjid khariah masing-masing," katanya dalam kenyataan di sini hari ini. 

Abdul Malik berkata kerajaan negeri juga merancang untuk mengadakan solat sunat Istisqa peringkat negeri yang tarikhnya akan ditentukan kelak

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus