25 March 2016

'Lebuh raya' Paya Terubong dijangka siap 2019, kata ADUN DAP

YEOH Soon Hin (kanan) saling berbincang dengan Zainuddin Mohd. Shariff berkenaan status perkembangan projek pembinaan sebahagian jalan berkembar Jalan Paya Terubong di sini baru-baru ini.

PAYA TERUBONG - Fasa satu projek pembinaan sebahagian jalan berkembar di sini bermula pada 14 Januari lalu dan dijangka siap pada tahun 2019.

Mengulas lanjut, ADUN Paya Terubong, Yeoh Soon Hin berharap projek penarafan yang menghubungkan Jalan Paya Terubong dengan Jalan Tun Sardon mampu menangani cabaran trafik sesak, khususnya pada waktu puncak nanti.

Katanya, projek yang disyorkan sendiri oleh Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng itu menelan belanja berjumlah RM275.6 juta, termasuk Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

"Pembinaan jalan alternatif sepanjang 5km ini bakal melancarkan laluan susur keluar (Bukit Jambul- Jalan Tun Sardon) sekaligus melibatkan laluan jejambat sepanjang 800 meter.

"Kita jangka berlaku pertambahan trafik sebaik sahaja jalan berkembar Paya Terubong mula beroperasi berikutan projek pembangunan dan perumahan yang diterajui oleh Geo Valley dan PLB di kawasan terbabit," katanya selepas menghadiri mesyuarat bersama-sama pemaju projek itu, Yuta Maju Sdn. Bhd..

GAMBAR pelan Projek Pembinaan Sebahagian Jalan Berkembar Jalan Paya Terubong, yang dimajukan dalam tempoh kira-kira 36 bulan.
Hadir sama, ADUN Air Itam, Wong Hon Wai yang juga Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh serta dua Jurutera Lalulintas & Pengangkutan Awam MBPP, Zainuddin  Mohd. Shariff  dan Ir Koo Seng Fatt.

Menurut Soon Hin, pemajuan jalan berkembar itu akan menjadi jalan pintas ke Lebuhraya Thean dan Theik Jalan Tun Sardon), dengan kurangan 30 minit waktu perjalanan, berbanding laluan trafik sedia ada.

"Projek ini bakal memberi impak positif terhadap pembangunan infrastruktur serta keadaan aliran trafik secara keseluruhannya," katanya lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, Soon Hin memberitahu, pemajuan projek itu sekaligus akan mewujudkan suatu laluan basikal terancang di sepanjang jalan raya baharu tersebut.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus