25 March 2016

Ahli Majlis DAP gesa JKR naik taraf jalan dekat Masjid Teropong Tg. Bunga

(Dari kiri) SAMAD Fadzil, Roslan Abu Bakar dan Chris Lee Chun Kit, menunjukkan simpang di hadapan Masjid Tanjung Bunga, yang sering menjadi lokasi kemalangan, sejurus sidang media di sini baru-baru ini.

TANJUNG BUNGA - Jabatan Kerja Raya (JKR) digesa segera memasang lampu isyarat serta mewujudkan lintasan pejalan kaki di persimpangan hadapan Masjid Terapung Tanjung Bunga di sini.

Ahli Majlis bagi Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP), Chris Lee Chun Kit berkata, trafik antara Jalan Batu Feringghi ke Persiaran Tanjung Bunga  sememangnya kerap berlaku kemalangan dan ada di antaranya membawa pada maut.

"Ini melibatkan nyawa manusia dan ianya tidak boleh dikompromi. 

"Pada awal Mac, seorang remaja (pelajar sekolah) terbabit kemalangan di sini dan patah tangan," ujar beliau pada sidang media di sini baru-baruini. 

Hadir sama, Pengerusi Kariah Masjid Tanjung Bunga, Roslan Abu Bakar dan Timbalannya, Samad Fadzil.

Sementara itu, Samad memberitahu aspek keselamatan di sini wajar dititikberatkan memandangkan masjid ini sering kali dikunjungi pelancong tempatan dan luar negara.

"Pada bulan Disember 2015 pun sudah ada kemalangan maut di sini. 

"Sebagai sebuah masjid pelancongan, kita perlu utamakan keselamatan pengunjung," katanya lagi.

Menurut beliau, permohonan berwajib sebenarnya  dikemukakan kepada pihak JKR sejak tahun 2010 lagi.

Namun, katanya lagi, pihaknya dimaklumkan bahawa JKR tiada peruntukan untuk kedua-duanya projek penarafan yang dicadangkan itu.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus