09 March 2016

400 siswa jurusan pergigian tiada tempat praktikal, lapor sumber

GAMBAR hiasan.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Lebih 400 mahasiswa jurusan tiada tempat praktikal di negara ini,  lapor sumber dalam Kementerian Kesihatan.

Menurut sumber, Kerajaan Persekutuan dijangka mempertimbang syor membekukan pengambilan pelajar bagi jurusan tersebut di semua universiti awam, dalam tempoh lima tahun mendatang. 

"Mungkin pengambil ke jurusan ini pun akan dibekukan lima tahun sebab lambakan doktor gigi melebihi kekosongan di hospital kerajaan," jelas sumber kepada pemberita pagi ini. 

Dalam perkara berkaitan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini dilaporkan mempertimbangkan langkah membekukan pengambilan pelajar jurusan kedoktoran.

Najib yang juga Menteri Kewangan mengambil langkah itu demi mengelak lambakan doktor serta mengurangkan kos tanggungan Kerajaan Pusat.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam bagaimanapun berdalih bahawa Kerajaan Pusat hanya mengetatkan syarat kelayakan untuk pengambilan pelajar ke jurusan tersebut sahaja.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus