20 January 2016

DAP tak sokong TPPA, Guan Eng kesal dengan tindakan PSM

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN – Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng melahirkan rasa kesal apabila pendirian parti masa depan itu untuk tidak menyokong Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), masih menerima serangan daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Nasihatnya, PSM yang berada dalam "blok parti pembangkang" sepatutnya tidak mengambil langkah menyerang DAP, sebagaimana dilakukan oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan NGO Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) belakangan ini.

"Sekali lagi saya ingin menegaskan di sini bahawa DAP telah membuat keputusan untuk tidak menyokong TPPA...saya kesal dengan Arul dan PSM.

"Takkan kerana PERKASA dan PAS saling bekerjasama menyerang DAP, maka, mereka (PSM) pun nak jadi pak turut dengan menyerang DAP," respons Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang di Komtar di sini, tengah hari tadi.

Guan Eng bagaimanapun enggan melayan gesaan Pengerusi Umno Pulau Pinang meragkap Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang (MTPNG), Datuk Seri Zainal Abidin Osman yang turut menuntut Kerajaan Negeri supaya menyatakan pendirian mengenai perjanjian TPPA tersebut.

Baru-baru ini, Setiausaha Agung PSM, S. Arutchelvan dilaporkan menggesa DAP serta Kerajaan Pulau Pinang supaya menyatakan pendirian yang jelas berhubung TPPA, yang sedang diusahakan oleh Kerajaan Umno BN Pusat.

Zainal Abidin pula pada Isnin lalu dilaporkan turut membuat gesaan berasingan, susulan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, sebagai wakil kerajaan persekutuan baru-baru ini telah ke Pulau Pinang untuk menjelaskan bahawa TPPA akan memberikan faedah yang lebih kepada rakyat Malaysia berbanding cabaran.  

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus