29 September 2015

Vaksin baru anti Rabies, Guan Eng syor tubuh pasukan logistik bersama Pusat


Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - 40,000 vaksin anti Rabies baru yang dicadangkan oleh World Veterinary Services  (WVS) akan dinilai uji terlebih dahulu oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar  (DVS) dalam tempoh maksimum tiga bulan, sebelum diagihkan ke semua negeri termasuk Pulau Pinang sesegera mungkin.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng petang tadi berkata, Kerajaan Negeri bersedia untuk membeli 5,000 vaksin baru itu, selain yang dibekalkan secara percuma oleh Kerajaan Pusat.

Malah, beliau mengesyorkan pasukan logistik untuk proses kelulusan vaksin baru ditubuhkan di peringkat negeri dengan kerjasama Kerajaan Pusat, demi kepentingan keselamatan habitat anjing dan manusia di negeri ini.

"Kerajaan Negeri sedia bekerjasama dari segi logistik untuk menubuhkan satu pasukan logistik bersama-sama Pusat.

"Dalam tempoh ini, saya berharap pemilik anjing dapat menjaga anjing masing-masing tanpa (dikenakan) kompaun," jelas Guan Eng kepada wartawan, selepas selesai satu mesyuarat di sini.

Sebelum itu,  Penolong Pengarah Kanan Bahagian Pengurusan Biosekuriti dan SPS (Sanatary Phytho Sanitary), Dr. Rozanah Asmah  Abd. Samad memberitahu sebanyak 750 vaksin  baru telahpun sampai ke negera ini.

"Selalunya tempoh ujian satu-satu vaksin yang baru  mengambil masa tiga bulan, tetapi kita ambil masa sebulan kerana tempoh kecemasan dalam kes ini," ujar Dr. Rozanah.

Manakala, Ketua Eksekutif WVS, Luke Gamble memberitahu bahawa prosedur kelulusan proses membawa masuk satu-satu vaksin baru ke mana-mana negara selalunya mengambil masa sekitar enam bulan.

Sehingga semalam, difahamkan, bekalan vaksin sedia ada telahpun habis, dan Putrajaya dimohon untuk mempercepatkan proses kelulusan masuk vaksin yang baru ke negara ini.

Timbalan Ketua Menteri II, Prof. P. Ramasamy, Dr. Afif Bahardin (Exco Pertanian & Industri Asas Tani,  Pembangunan Desa dan Kesihatan), Chow Kon Yeow (Exco Kerajaan Tempatan,  Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir), Phee Boon Poh (Exco Kebajikan & Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar), Jagdeep Singh Deo (Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan), Lim Hock Seng (Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti) dan Dato' Abdul Malik Abul Kassim (Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) turut sertai sidang media itu.

Hadir sama,  Wong Hon Wai (Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri), Dato' Seri Farizan Darus (Setiausaha Kerajaan Negeri), Dato' Mokhtar Mohd.  Jait (Pegawai Kewangan Negeri), Dr. Siti Salmiah Tahir  (Pengarah DVS Negeri) dan Dr. Maswati Mat Amin (wakil Makmal Veterinar DVS Kawasan Bukit Tengah).

Terdahulu, Guan Eng mengarahkan tangkapan semua anjing terbiar di Pulau Pinang untuk dilupuskan, selepas dua kes Rabies akibat gigitan anjing gila disahkan positif baru-baru ini.

Tegasnya, Perintah Kawasan Jangkitan Penyakit Anjing Gila (Negeri Pulau Pinang) 2015 diwartakan di bawah subseksyen 42(4) Akta Binatang 1953 [Akta 647], demi membolehkan seorang Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri melaksanakan arahan itu.

Langkah itu mengundang kritikan banyak pihak,  antaranya pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Save Our Starys Penang (SOS) dan badan antarabangsa Mission Rabbies.

Rabies adalah penyakit zoonotik atau virus yang merebak daripada haiwan kepada manusia, melalui gigitan atau pemindahan mukus (saliva) serta boleh mengakibatkan kematian.

Demam dan sakit otot merupakan petanda awam, sebelum berakhir dengan serangan sistem saraf yang mengakibatkan keresahan, insomnia, gangguan mental seterusnya bertindak agresif lalu kematian.

Kes Rabies mula dikesan di Negeri Perlis pada 17 Ogos lalu selepas disahkan oleh Veterinary Research Institute (VRI), disusuli kes serupa di Pulau Pinang pada 14 September lalu.

Sehingga kini,  kekal tiga kes Rabies positif di Pulau Pinang.


No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus