01 September 2015

Jagdeep serah sumbang kepada 13 mangsa ribut

JAGDEEP Singh Deo (depan, paling kiri) melawat kawasan bencana pokok tumbang hingga menghempap sebuah rumah di Kampung Dodol, sebelum menyerahkan sumbangan kepada keluarga Yusni Md. Yusop terbabit di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

DATUK KERAMAT - Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan, Jagdeep Singh Deo menyampaikan sumbangan sebanyak RM13,500 kepada 13 pemilik rumah yang mengalami kerosakan akibat bencana ribut baru-baru ini.

Jagdeep yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Datuk Keramat turut menyampaikan sumbangan kepada keluarga Yusni Md. Yusop, iaitu pemilik rumah yang ranap dihempap oleh sebatang pokok besar berusia kira-kira 100 tahun di Kampung Dodol di sini.

"Saya sendiri turut berbincang dengan kontraktor mengenai kos RM14,500 untuk membersihkan kawasan runtuhan ini,"

“Keluarga (Yusni Md. Yusop) ini turut diberi sumbangan RM5,000,” jelas Jagdeep selepas melawat kawasan bencana kediaman Yusni di Kampung Dodol.

Selain itu, Jagdeep turut memuji langkah pihak berkuasa tempatan (PBT) dengan sokongan Pasukan Bomba & Penyelamat (BOMBA) kerana cepat bertindak menguruskan bencana di sini.

JAGDEEP Singh Deo (tujuh dari kiri) menyampaikan sumbangan cek kepada baki mangsa bencana ribut, dalam suatu majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Peringkat KADUN Datuk Keramat di sini baru-baru ini.

Baginya, tragedi ribut selama kira-kira 10 minit tersebut kemungkinan kesan daripada perubahan iklim di negeri ini.

"Ramalan cuaca menunjukkan musim yang kering, tetapi, kawasan saya telah mengalami banjir kilat dua kali seminggu ini.

Ini adalah tidak dapat dinafikan kesan perubahan iklim dan kami perlu bersedia." tambah beliau.

Yusni yang ditemui kemudian melahirkan rasa bersyukur kerana kemusnahan rumahnya itu langsut tidak meragut nyawa anggota keluarganya.

“Nasib baik kami tidak ada di rumah semasa ribut melanda di sini, tapi, rumah kami musnah semuanya,” jelas Yusni.

Dalam perkembangan berkaitan, Jagdeep turut menyampaikan sumbangan kepada baki mangsa terbabit, dalam satu majlis sumbangan yang diadakan serentak dengan Program Rumah Terbuka Peringkat Kawasan Dewan Undangan Negeri (KADUN) Datuk Keramat di sini baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus