13 July 2015

Subsidi air rakyat 12.5 kali ganda berbanding PBAPP taja FAP - Jaseni

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN – Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) memperuntukan subsidi sebanyak RM74.77 juta pada tahun 2014, iaitu 12.5 kali ganda lebih besar berbanding tajaan RM6 juta yang diterima oleh Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang (PBAPP).

JASENI Maidinsa
Ketua Pegawai Eksekutif PBAPP, Ir. Jaseni Maidinsa berkata, perangkaan tersebut sekaligus menggambarkan bahawa pentadbirannya tetap mengutamakan kepentingan pengguna terbanyak, sungguhpun pada masa sama PBAPP melakukan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) di negeri ini.

Tambah beliau, RM74.77 juta itu memberi manfaat kepada 484,118 pengguna air domestik.

“Sebagai perbandingan, subsidi air domestik di 2014 adalah kira-kira 12.5 kali lebih tinggi pada angkat RM74.77 juta.

“Oleh itu tidak ada keraguan bahawa PBAPP adalah 'memberi' lebih banyak (manfaat) kepada semua isi rumah Pulau Pinang berbanding (CSR RM6 juta) kepada FAP.,” jelas Jaseni lagi.

Menurut beliau, peruntukan subsidi sejumlah RM74.77 juta itu sekaligus membolehkan pengguna hemah terus kekal menikmati kadar air terendah berbanding negeri-negeri lain, iaitu RM0.32 bagi setiap 1,000 liter untuk 35,000 liter pertama tiap-tiap bulan.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menafikan tuduhan pihak tertentu kononnya PBAPP menaikkan tarif air domestik hingga membebankan pengguna.


Katanya, mereka yang menggunakan air secara tidak berhemah sahaja akan berdepan dengan surcaj, demi memelihara bekalan air mentah dan air terawat di negeri ini pada masa depan.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus