13 July 2015

Exco Kesihatan gesa Kementerian kaji risiko rokok elektronik 'vape'

CONTOH rokok elektronik Vape yang dikatakan mempenyai risiko lebih bahaya berbanding rokok biasa.

Oleh: WATAWA NATAF ZULKIFLI & ZAINULFAQAR YAACOB

PULAU BETONG - Kementerian Kesihatan digesa mengkaji risiko kegunaan rokok elektronik vape yang dikatakan mampu melaras naik kadar nikotin hingga membahayakan pengguna.

Menurut Exco Pertanian & Industri Asas Tani, Pembangunan Desa dan Kesihatan, Dr. Afif Bahardin, kegunaan vape itu wajar dilihat menerusi perundangan jika nyata membahayakan pengguna.

“Jadi, kita tidak tahu, apabila seseorang pengguna itu melaras kadar nikotin yang tinggi, ianya boleh mengakibatkan masalah yang lebih serius kepada pengguna rokok elektronik berkenaan.

“Saya juga melahirkan kebimbangan jika vape ini mampu meningkatkan ketagihan anak muda pada tahap membimbangkan,” Dr. Afif berkata demikian kepada wartawan, selepas menyertai Program Mengedar Kurma Tahun Ke-3 di Hospital Balik Pulau dan Klinik Kesihatan Teluk Bahang di sini baru-baru ini.

DR. Afif Bahardin (paling kanan) diiringi Dr. Norhaslina Baharkodin (dua dari kiri), Muhasdey Mohamad (paling kiri) dan Asrol Sani Abdul Razak (tiga dari kiri) menyantuni salah seorang pesakit di Hospital Kepala Batas di sini, 30 Jun lalu.

Dr. Afif dalam kenyataan berasingan turut mensyorkan Kementerian Kesihatan supaya menaik taraf infrastuktur kesihatan sedia ada di Hospital Kepala Batas demi memenuhi khidmat kepakaran berwajib.

Bahkan, beliau mengulangi sekali lagi komitmen Kerajaan Negeri untuk menawarkan tanah sekiranya Kerajaan Pusat bercadang untuk membina sebuah hospital awam yang baru di bahagian Seberang Perai.

“Kementerian juga boleh mempertimbang untuk menaik taraf perkhidmatan kepakaran di Hospital Kepala Batas, yang sebenarnya sangat diperlukan, khususnya oleh warga tempatan dari sekitar Seberang Perai.

“Kerajaan Negeri bersedia menawarkan tapak di luar Hospital Pulau Pinang sekiranya Kerajaan Pusat bersedia untuk membina hospital yang baru di negeri ini,” jelas Dr. Afif yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Jaya, selepas majlis mengagih sumbangan kurma kepada para pesakit dan kakitangan di Hospital Kepala Batas serta Klinik Kesihatan di sini semalam.

Pegawai Penyelaras KADUN (PPK) Bertam, Asrol Sani Abdul Razak dan Muhasdey Mohamad (PPK Pinang Tunggal) turut menyertai majlis ringkas tersebut, dan disambut oleh Pengarah Hospital Kepala Batas, Dr. Norhaslina Baharkodin dan Dr. Adlina Bakar (Penaung Klinik Kesihatan Kepala Batas).

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus