Skip to main content

Tripda galak kongsi kenderaan ke Karnival Hijau P.Pinang 13 Jun

VICTOR Ang turut melakukan promosi Tripda Malaysia peringkat Pulau Pinang, sempena majlis promosi media Karnival Hijau Pulau Pinang 2015 di sini, tengah hari tadi.
(Dari kiri) WONG Hon Wai, Thing Siew Shuen, Ketua Menteri dan wakil pusat membeli belah ICT pada majlis promosi Karvival Hijau Pulau Pinang 2015 di sini, tengah hari tadi. | Foto: arkib Buletin Mutiara

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Tripda Inc, syarikat penyedia platform galakan perkongsian kenderaan atas talian, www.tripda.com.my turut melancarkan operasi globalnya di negeri ini, serentak dengan pembukaan Karnial Hijau Pulau Pinang pada 13 dan 14 Jun pasar raya 1st Avenue Pulau Pinang, di sini nanti.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, Karnival Hijau Pulau Pinang merupakan salah satu platform untuk bersama-sama menerapkan 'pemikiran hijau' secara progresif dan konstruktif demi pembangunan mapan Pulau Pinang.

"Pulau Pinang bukan sahaja salah satu bandar paling didiami di Malaysia, bahkan (kelapan) di rantau Asia Tenggara juga.

"Jenama Pulau Pinang ini sangat penting kerana disinonimkan dengan ciri kesamarataan, boleh dipercayai, aman selamat, mampan serta telus.

"Pulau Pinang perlu mengenal pasti keperluannya yang tersendiri untuk menjadi bandar bertaraf antarabangsa," jelas Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih kepada wartawan di sini, tengah hari tadi.

ADUN Air Putih merangkap Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Wong Hon Wai turut menyertai sidang media tersebut.

Melalui program ini, katanya, Kerajaan Negeri dapat membangunan Tech Dome dekat Komtar di sini, dengan mendapat kerjasama serta pensijilan bangunan hijau daripada Persekutuan Bangunan Hijau Malaysia (MGBC).

Sebelum itu, Pengurus Besar Majlis Hijau Pulau Pinang (PGC), Thing Siew Shuen memberitahu program Moku-Moku Waste to Food Challenge, '1'm Greend Chef' Kids' Workshop, pertandingan warna 'Taman di Bintang', penampilan maskot Safe Our Seafood merupakan antara aktiviti menarik untuk pengunjung di karnival tahunan tersebut, yang kali ini disertai lebih 50 peserta ekspo.

"Sand Art Corner, WWF Malaysia, Green Cap Ventures dan Pusat Pengajian Teknologi Industri (Universiti Sains Malaysia) USM akan menyediakan pelbagai aktiviti menarik untuk pengunjung yang menyertai keseronokan (di Karnival Hijau Pulau Pinang), selain mempelajari sesuatu yang bermaklumat mengenai tema kita (Make Our Food Last)," jelas Siew Shuen.

Tidak cukup dengan itu, katanya, pertandingan pengucapan awam turut dianjurkan untuk mencari finalis Idola Hijau Pulau Pinang 2015, daripada kalangan remaja di negeri ini.

Bercakap pada sidang media sama, Pengurus Tripda Malaysia dan Singapura, Victor Ang berkata, kegunaan Tripda sekaligus akan mempromosi serta menarik lebih ramai pengguna tradisi platform atas talian tersebut ke program Karnival Hijau Pulau Pinang 2015 nanti.

Ini kerana, katanya, Tripda yang diasaskan di Brazil pada tahun lepas kini turut beroperasi di 12 negara meliputi Amerika Latin, Amerika Utara dan Asia.

“Isu keselamatan menjadi keutamaan kami dan menerusi pengenalannya sejak Mei (2014) lalu di Brazil dan beberapa negara di Amerika Latin, tidak terdapat sebarang isu keselamatan direkodkan oleh kami memandangkan pemandu atau penumpang sendiri boleh menilai antara satu sama lain, sebelum keputusan perkongsian dimuktamadkan.

“Selain itu, dari segi kos, kami sendiri akan menetapkan bayaran dikenakan kepada penumpang yang mana pemandu boleh memilih beberapa harga ditawarkan oleh kami daripada had minimum hingga maksimum mengikut jarak perjalanan.

Tambah beliau, laman web Tripda mempunyai ciri keselamatan kepada pemandu dan penumpang, dengan data peribadi terdapat di laman sosial seperti facebook, untuk dilihat oleh pengguna bagi memastikan kewujudan individu sebelum saling berkongsi kenderaan.

Karnival Hijau Pulau Pinang dianjurkan secara bersama-sama PBC, MGBC, Green Building Index Sdn. Bhd. (GBI) dan 1st Avenue Pulau Pinang, dengan sokongan Institut Pulau Pinang (PI), Sunshine Garden Centre Sdn. Bhd., Jasper Promenade Sdn. Bhd. dan pusat membeli belah ICT Komtar.

Manakala, Ace Dot My Sdn Bhd, TMT Online Sdn. Bhd., OOHM International Holdings Sdn. Bhd., XOX Com Sdn Bhd, Matahari Seragam Centre Sdn. Bhd., Nets Printwork Sdn Bhd, Aim Max Media Sdn. Bhd., Media Optimum Sdn. Bhd., Gurl Studio, perkakasan Vees Kitchen, Wangchao Restoran dan Buffet Catering dan Chef Teoh Jun Hung pula merupakan antara penaja acara sepanjang dua hari berlangsungnya karvival tersebut.