03 June 2015

Mengapa Putrajaya abai TPM saran pecat Lembaga Pengarah 1MDB, tanya Guan Eng

KETUA Menteri diiringi Wong Hon Wai (kanan) baru-baru ini mendedahkan kepada wartawan di sini mengenai surat rasmi Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) bertarikh 27 Februari 2014 yang memerintahkan pembatalan pertubuhan Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

GEORGE TOWN - Saranan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya memecat semua ahli lembaga pengarah syarikat pelaburan milik Kementerian Kewangan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang didedah menangguh hutang kira-kira RM42 bilion, turut disokong oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B. Lim Guan Eng.

Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih berkata, Kerajaan Negeri mengikuti kontroversi isu 1MDB ini sejak tahun lepas lagi, gara-gara 1MDB didedah membeli sebidang tanah di Kawasan Dewan Undangan Negeri (KADUN) Air Itam bernilai RM1.38 juta, lanjutan pada rancangan Kerajaan Persekutuan mengumumkan suatu pembangunan projek perumahan di negeri ini menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) lalu.

"Mengapa masih belum ada tindakan atau siasatan polis walaupun sudah ada gesaan daripada Timbalan Perdana Menteri sendiri.

"Gesaan ini datang daripada orang nombor dua (Muhyiddin), sepatutnya ia diberi perhatian.

"Tiada tindakan sekaligus menunjukkan bahawa mereka (Putrajaya) sendiri begitu patuh dan setia kepada 'seseorang'," tegas Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan kepada wartawan di sini baru-baru ini.

Wong Hon Wai, iaitu ADUN Air Itam merangkap Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri turut menyertai sidang media tersebut.

Muhyiddin sendiri sebelum ini dilaporkan mendedagkan mengenai status Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang membabitkan ahli perniagaan Low Taek Jho, yang kini tidak berfungsi.

Guan Eng memberitahu bahawa Taek Jho juga turut dikaitkan dengan 1MDB.

Melalui Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang yang ditubuhkan pada Jun 2012, Guan Eng mendedahkan wang digunakan untuk aktiviti kempen politik menjelang PRU lepas pada 5 Mei 2013, dan dibatalkan pendaftarannya pada tahun lepas.

"Nasib baik saya menang di mana seorang Ketua Menteri tidak mudah ditewaskan dengan politik wang (pihak pembangkang Pulau Pinang)," seloroh Guan Eng.

Beliau turut mempertikai kredibiliti tiga pertubuhan pemberita yang didakwa mencemar etika kewartawanan masing-masing, apabila menerima dana berjumlah RM50,000 daripada Kelab Kebajikan 1Malaysai semasa itu.

GAMBAR sijil pendaftaran Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang yang sah ditubuhkan pada 29 Jun 2012, iaitu menjelang musim PRU13.
GAMBAR surat ROS memerintahkan pembatalan pertubuhan Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang bertarikh 27 Februari 2014.

DI BAWAH INI ADALAH SALINAN DOKUMEN YANG MENDEDAHKAN SENARAI AHLI LEMBAGA PENGARAH 1MDB YANG KREDIBILITI MEREKA DIPERTIKAI SENDIRI OLEH TIMBALAN PERDANA MENTERI TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN SENDIRI.

Salinan 1

Salinan 2

Salinan 3

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus