03 March 2015

Tasawur Amal Islami PasMA

Firman Allah:

La yukallifu Allahu nafsan illa wus'aha..

ULASAN
Setinggi-tinggi jihad adalah berperang di jalan Allah, dan serendah-rendah jihad adalah 'amal Islami yang semampu mungkin.

Justeru, semua amal Islami yang meninggikan agama Allah di dalam PAS atau di luar jamaah Islam berkenaan mempunyai kepentingan serta kewajipan tersendiri, yang secara sederhananya wajar diiktiraf.

Sesungguhnya Al-Quran sendiri mengiktiraf pengorbanan Amar bin Yassir r.a., yang menyelamatkan nyawanya dengan berpura-pura kafir.

Sesungguhnya Rasulullah SAW sendiri mengiktiraf amar ma'ruf nahi mungkar sekalian mukallaf, walaupun dengan hati.

Justeru, eloklah kita berdoa serta mengambil sikap yang sederhana dengan mengiktiraf semua abna'u al-harakah yang gigih melakukan 'amal Islami siang dan malam ini, sama ada secara terbuka bersama-sama wadah PasMa ataupun secara dalaman dalam jamaah Islam PAS yang sama-sama kita sayangi ini.

In sha Allah.



ZAINULFAQAR YAACOB
Timbalan Pengerusi II
PasMa Pulau Pinang


NUHA Anwar & Zainulfaqar Yaacob bergambar selepas berkongsi pentas ceramah 'March2Freedom' di Galeri Pejuang Kg Cheruk To'Kun, malam tadi. |

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus