06 February 2015

Haemonetics AS labur RM150 juta, bawa 800 peluang pekerjaan

LIM GUAN ENG (kiri sekali) mendapat penjelasan mengenai salah satu peranti berkaitan darah daripada Brian Concannon (dua dari kiri), sambil disaksikan oleh Alan Ng (tiga dari kiri) dan Law Choo Kiang (kanan sekali) di sini baru-baru ini. 

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

BUKIT TAMBUN - Selepas melabur RM150 juta untuk membina industri Haemonetics di Kawasan Perindustrian Batu Kawan di sini, syarikat pengurusan darah dan pembuat peranti perubatan yang berpengkalan di Amerika Syarikat itu turut mengumumkan rancangan melabur RM50 juta lagi dalam tempoh dua tahun akan datang di negeri ini.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng dalam ucapannya berkata, kehadiran Haemonetics bukan sahaja membuka sehingga 800 peluang pekerjaan mahir dalam tempoh tiga tahun ini, bahkan, menjadikan Pulau Pinang sebagai satu-satunya hub pengurusan darah sedunia secara sistematik di rantau Asia Tenggara ini.

“Peluang pekerjaan yang lebih cerah, terutamanya bagi kerjaya yang berasaskan pada pengetahuan di Pulau Pinang

“Pembukaan kilang Haemonetics pada hari ini membuktikan satu lagi kejayaan Pulau Pinang yang semakin maju, serta mengesahkan komitmen jangkamasa panjang mereka (Haemometics) ke Malaysia,” jelas Guan Eng pada Majlis Pelancaran Pembukaan Kilang Haemonetics di sini baru-baru ini.

Presiden merangkap Ketua Pengarah Eksekutif Perbadanan Haemonetics, Brian Concannon dan Naib Presiden Eksekutifnya, Kent Davies turut berucap pada majlis tersebut.

Hadir sama, Yang di-Pertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Tambun, Dato' Law Choo Kiang, Datuk Lee Kah Choon (Penasihat Khas kepada Ketua Menteri), Dato' Rosli Jaafar (Pengurus Besar Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang, PDC), Loo Lee Lian (Pengurus Besar InvestPenang), wakil Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) dan Alan Ng (Pengurus Besar Pasukan Operasi Malaysia Haemonatics) turut hadir pada majlis tersebut.

LAW Choo Kiang (dua dari kiri) mencermati salah satu peranti berkaitan pengurusan darah yang ditunjukkan oleh wakil Haemometics, semasa mengadakan lawatan ringkas di sini baru-baru ini.

Guan Eng yang juga Exco Hal Ehwal Tanah & Pembangunan Tanah, Penerangan, Penerangan, Warisan, Kesenian dan Hal Ehwal Bukan Islam berkata, kepercayaan Kerajaan Negeri dalam mengamalkan tender terbuka, mewujudkan persekitaran ekonomi yang berdaya saing, pemajuan infrastruktur sistem pengangkutan yang mudah dan maju, serta pembinaan tenaga kerja berbakat lagi mahir akhirnya seakan menjadikan Pulau Pinang terus dilihat sebagai destinasi pelaburan pilihan asing di rantau ini.

Sebelum itu, Brian Concannon berkata, pembukaan kilang Haemometics di Pulau Pinang sebenarnya untuk menampung keperluang perkhidmatan pengurusan darah sistemmatik serta pembekalan untuk rantau Asia Tenggara.

“Dengan ibupejabat komersial Asia Pasifik di Shanghai (China), dan ibupejabat edaran kami di Hong Kong, kami menyedari bahawa kemudahan pembuatan dan pengedaran (untuk) rantau Asia Pasifik di sini (Pulau Pinang) akan mempercepatkan kami mengembangkan pengkalan pelanggan kami.

“Kami telah memilih Pulau Pinang untuk pembinaan kemudahan (kilang Haemometics) kami kerana ia (Kerajaan Negeri) menawarkan kawasan terdekat yang diperlukan Haemometics untuk mengukuhkan tapak sokongan kepada pelanggan-pelanggan kami.

“Yang lebih penting, terlalu banyak kelebihan dan kemudahan ditawarkan di Pulau Pinang,” ujar Brian Concannon dalam ucapannya.

Katanya lagi, seramai 250 pekerja mahir diperlukan untuk tahun pertama ini di kilang tersebut, dan, 25 jurutera berpengalaman telahpun bekerja dengan Haemometics, kini.

“Kami (Haemonetics) akan mengeluarkan sekali peranti pakai buang di sini (Pulau Pinang), untuk digunakan dalam pengumpulan dan pemindahan darah serta produk (berkaitan pengurusan) darah dan peralatan-peralatan penting untuk memberi khidmat perubatan transfusi di peringkat global.

Pada peringkat awal, kami akan mengeluarkan 4,500 unit (peranti) boleh guna tiap-tiap hari dan (angka produktiviti) kami dijangkan berkembang kepada 17,500 unit setiap hari selepas setahun ini,” ujar Brian Concannon lagi.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus