27 February 2015

Guan Eng harap Tahun Kambing Kayu gagahkan ekonomi negeri

KEMERIAN Tahun Baru Cina yang disambut oleh komuniti Samagagah di sini, pada malam tadi.
KETUA Menteri (lima dari kiri) bersama-sama komuniti setempat sebelum berlangsungnya istiadat 'Yee Sang' dan 'Lo Hei' di sini, malam tadi.  

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

PERMATANG PASIR - Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, sambutan Tahun Baru Cina dengan kedatangan Tahun Kambing Kayu pada kali ini diharap akan terus memakmurkan ekonomi negeri.

Beliau berkata demikian pada majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Bersama-Sama Komuniti Samagagah di sini, malam tadi.

"Tahun Kambing Kayu ini membawa maksud yang sangat penting, iaitu semangat keadilan dan kesejahteraan untuk semua kita.

"Nama tempat ini pun Samagagah, maka rakyat dan Kerajaan Negeri akan kita gagahi untuk memajukan ekonomi negeri negeri ini, dengan kita memberi tumpuan yang lebih untuk meningkatkan mutu pendidikan generasi akan datang," ujar Guan Eng yang juga Exco Hal Ehwal Tanah & Pembangunan Tanah, Penerangan, Kebudayaan & Kesenian, Warisan dan Hal Ehwal Bukan Islam dalam ucapannya.

LIM Guan Eng menyampaikan ucapan sekaligus merasmikan majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Peringkat Kawasan Samagagah di sini baru-baru ini.
Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan memberitahu rekod Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) mendedahkan, pelaburan Pulau Pinang direkodkan ketiga tertinggi di belakang Johor dan Sarawak.

Pelaburan Pulau Pinang bagi tahun 2014 direkodkan sebanyak RM8.2 bilion (RM8,162,372,366), berbanding RM3.9 bilion (RM3,912,256,265) pada tahun 2013.

"Pelaburan meningkat kira-kira 109 peratus berbanding tahun 2013," jelas Guan Eng lagi.

KANAK-kanak turut diraikan di sini.

PERSEMBAHAN pentas dengan lagu-lagu etnik dan keraian Tahun Baru Cina.

Istiadat "Yee Sang" dan "Lo Hei", upacara memberi penghormatan kepada nenek-moyang serta persembahan pentas dengan lagu-lagu kebudayaan etnik turut dilangsungkan di depan hampir 500 orang tetamu.

Dinamakan Tahun Kambing Kayu adalah merujuk zodiak kelapan daripada 12 zodiak dalam Kalendar Cina, yang disinonimkan dengan nilai keuntungan, kemakmuran dan pendamaian.

Tahun Kambing dikatakan membawa signifikan tersendiri, iaitu diasosiasikan dengan keadilan dan kesejahteraan dalam mendepani cabaran mendatang.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus