26 January 2015

Kenapa Hadi tak sebut terus PRU lebih berisiko cetus 13 Mei di Malaysia, berbanding pilihan raya Kerajaan Tempatan P.Pinang?


Dalih Tuan Guru Abdul Hadi Awang seperti di bawah:

"Kita tidak seharusnya mengusulkan sesuatu yang boleh menjadi cetusan ke arah ketidakstabilan, melebarkan jurang masyarakat desa dan bandar, dan yang paling menakutkan kita ialah ketegangan seperti ini boleh menjadi ‘api dalam sekam’ untuk mengulangi peristiwa 13 Mei yang wajib dianggap titik hitam dalam sejarah negara," kata Presiden Pas, Jumaat lalu.

RESPONS:
Kenyataan Abdul Hadi ini adalah suatu sangkaan.

Dalam Islam, ada tiga jenis sangkaan, iaitu:

1. Ghalabatuz dzon (sangkaan kuat)
2. Dzon (sangkaan berasas)

Dan,

3. Waham (sangkaan tanpa asas).

Hanya kategori 1 & 2 sahaja diterima dalam Islam, manakala 3 ditolak.

Pilihan raya umum menurut dakyah Hadi mungkin mempunyai risiko yang lebih untuk mencetus Tragedi 13, berbanding pilihan raya Kerajaan Tempatan yang didalih beliau.

Tetapi, tidak berlaku.

Kaum Cina Malaysia bukan faktor penentu dan tidak mahu menjadi faktor penentu sejak Pilihan Raya Umum Ke-13.

Realiti, dengan melihat bilangan pengundi Cina di Malaysia, adalah mustahil untuk pengundi Cina menjadi faktor penentu dalam PRU13.

Biar kita meneliti dengan melihat kepada nombor dan bilangan, mengapa pengundi Cina tidak boleh menjadi faktor penentu dalam pilihanraya umum ke-13?

Daripada 222 kerusi Parlimen, hanya 34 yang mempunyai komposisi pengundi kaum Cina sebagai majoriti.

Walaupun Pakatan Rakyat (PR) memperoleh kesemua undi Cina dalam kerusi-kerusi ini, ianya hanya akan memenuhi 15% kerusi parlimen.

55 kerusi Parlimen di mana pengundi Cina membentuk 30% hingga 50% bilangan pengundi.

Walaupun PR mampu memperoleh 80% undi Cina dalam kerusi-kerusi ini, ia masih memerlukan diantara 35% hingga 40% sokongan daripada komuniti yang lain untuk memenangi kerusi-kesrusi ini.

Secara keseluruhannya, ini bererti hanya ada 89 kerusi parlimen yang mempunyai pengundi Cina yang membentuk 30% jumlah keseluruhan pengundi.

Andaikata PR memenangi kesemua kerusi parlimen ini, ianya hanya akan membentuk 40% jumlah kerusi parlimen, yang jelas tidak cukup untuk mencapai bilangan majoriti kerusi parlimen.

Kenyataan Abdul Hadi seperti di atas berdasarkan

1. Ghalabatuz dzon (sangkaan kuat)
2. Dzon (sangkaan berasas)

ATAU

3. Waham (sangkaan tanpa asas)?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus