02 January 2015

Jambatan bertol dikecualikan GST disambut baik Guan Eng, tetapi...

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

LIM Guan Eng
GEORGE TOWN - Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng menyambut baik pengumuman terbaru berhubung pengecualian Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) tidak akan dikenakan ke atas Jambatan Pulau Pinang dan Johor, namun, dinafikan sendiri oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia kemudiannya.

Respons Guan Eng itu merujuk pada kenyataan Ketua Pengarah Kastam, Datuk Khazali Ahmad pada 18 Disember lepas di bawah Perintah GST (Pembekalan Dikecualikan) 2014, dilaporkan berkata, lebuh raya bertol di jalan awam adalah termasuk jambatan dan perkhidmatan yang dikecualikan daripada pelaksanaan cukai itu yang bermula 1 April 2015.

"Yang penting keputusan muktamad iaitu tidak akan kenakan GST ke atas jambatan. Kerajaan negeri terima perkara ini sebagai selesai," kata Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan di sini baru-baru ini.

Tambah Guan Eng, pelaksanaan GST dijangka akan memberi kesan berantai yang buruk ke atas pengguna Jambatan Pertama Pulau Pinang dan jambatan baru yang dikenali sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah.

Malah, katanya lagi, langkah Kerajaan Pusat tersebut turut akan memberi kesan berantai kepada pengguna lebuh raya bertol di Tambah Johor-Singapura yang menghubungkan Tanjung Kupang dekat Johor ke Tuas di Singapura, berusia 92 tahun.

KHAZALI Ahmad
Dalam reaksi susulan, Khazali menafikan bahawa pihaknya mengumumkan pengecualian cukai GST sebagainya kenyataan Guan Eng yang disiarkan dalam beberapa media.

"Jabatan Kastam tidak pernah pada bila-bila mengeluarkan kenyataan rasmi menarik balik pengecualian GST," jelas Khazali.

Difahamkan, senarai asal yang dikeluarkan Kastam antara lain menyebut jambatan serta lebuh raya bertol dikecualikan GST, tetapi, tidak disebut lagi dalam senarai terbaru yang dikeluarkan oleh agensi penguatkuasaan di bawah Kerajaan Pusat.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus