27 January 2015

Fail semakan kehakiman Menteri umum PPS haram di Mahkamah P.Pinang 9.00 pagi ini

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

BUKIT MERTAJAM - Kerajaan Negeri akan memfailkan semakan kehakiman berhubung pengumuman  Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang menyebut Pasukan Peronda Sukarela (PPS) di negeri berkenaan sebagai pertubuhan haram di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dekat George Town pada jam 9.00 pagi ini.

Ketua Menteri Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng serta pemimpin Kerajaan Negeri yang lain dijadual hadir, sebelum mengadakan sidang media berwajib.

Guan Eng pada 5 November tahun lepas mengumumkan langkah Kerajaan Negeri memfailkan semakan kehakiman kerana kenyataan Ahmad Zahid berniat jahat atau mala-fide.

Menurut Guan Eng, PPS ditubuhkan di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri serta tidak perlu didaftarkan di bawah Pendaftar Pertubuhan (ROS), seperti amalan menubuhkan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) di Pulau Pinang serta di negeri-negeri lain sebelum ini.

Terdahulu, Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar pada 26 Ogos lepas mendakwa kewujudan PPS adalah bersalahan dengan undang-undang, kerana tidak pernah ditubuhkan di bawah Akta Pertubuhan, 1966.

Dakwaan itu, selepas insiden ahli perniagaan Ong Eu Soon, 51, mengaku diserang oleh dua lelaki berpakaian seragam PPS di Air Itam baru-baru ini.

Seramai 157 anggota PPS kemudiannya ditangkap pada 31 Ogos lalu sejurus selesai menyertai perarakan Sambutan Hari Merdeka Peringkat Negeri di Padang Kota Lama di sini, sebelum direman semalaman dalam lokap polis.

Guan Eng kemudiannya mengumumkan keputusan rasmi Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, iaitu 'merehatkan' keseluruhan operasi PPS sehingga ada deklarasi daripada mahkamah.

Pada 4 November lepas, Ahmad Zahid mengumumkan PPS sebagai pertubuhan haram, serta mengarahkan aset rasmi pasukan sukarelawan tersebut dirampas.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus