27 January 2015

Banyak hospital boleh jadikan P.Pinang bandar perubatan - Guan Eng

PARA jururawat Hospital Pantai Pulau Pinang turut mengambil peluang merakamkan gambar kenang-kenangan dengan Ketua Menteri di sini baru-baru ini. | Foto: Arkib Buletin Mutiara

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

BAYAN LEPAS – Pembangunan lebih banyak hospital persendirian berkualiti di negeri ini sekaligus akan menjadikan Pulau Pinang sebagai bandar perubatan pilihan di negeri ini.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata demikian semasa menyempurnakan majlis perasmian pembukaan Wad Pemulihan Jantung di Hospital Pantai Pulau Pinang di sini baru-baru ini.

“Kerajaan Negeri berhasrat untuk mewujudkan sebuah bandar perubatan di rantau ini, yang menggalakkan pembangunan semua hospital persendirian secara sendiri, dengan kualiti penjagaan kesihatan standard,” kata Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan kepada wartawan.

Ketua Pegawai Eksekutif Pantai Holdings, Datuk Khairil Anuar dan Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Pantai Pulau Pinang, Lai Yeu Kong turut menyertai majlis perasmian tersebut.

KETUA Menteri melawat salah satu Wad Pemulihan Jantung di Hospital Pantai Pulau Pinang di sini baru-baru ini.

Menurut Guan Eng, Malaysia khususnya Pulau Pinang mempunyai prospek industri pelancongan perubatan yang memberansangkan, dengan catatan RM295 juta hasil bagi tahun 2013, berbanding RM262 juta bagi tahun sebelumnya.

“Peningkatan kira-kira 11 peratus daripada tahun sebelumnya (2012).

“Pulau Pinang menyumbang dua pertiga daripada pendapatan pelancongan perubatan di negara ini,” jelas Guan Eng lagi.

Statistik Kementerian Kesihatan menunjukkan hasil pelancongan perubatan pada tahun 2013 berjumlah RM690 juta, berbanding RM574 juta, dengan kiraan 16 peratus bagi tahun sebelumnya.

Seramai 770,134 pesakit daripada seluruh dunia mendapatkan rawatan hospital di negara ini pada tahun 2013, berbanding 671,727 persakit pada tahun 2012.

Di Pulau Pinang pula, jumlah pelancong kesihatan pada tahun 2014 meningkat kepada 351,673 pesakit, berbanding tahun sebelumnya yang berjumlah 297,850 orang.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus