06 January 2015

AS, Jerman pelabur utama 2013 di Pulau Pinang

KETUA Menteri menyampaikan cenderahati kepada salah seorang wakil agensi yang hadir ke seminar Hari Pembekal di sini baru-baru ini. | Foto: Arkib Buletin Mutiara

BATU UBAN - Pelaburan Amerika Syarikat berjumlah AS$115 juta atau RM507 juta pada tahun 2013 direkodkan kedua terbesar di negeri ini, diikuti Jerman dengan AS$69 juta atau RM228 juta jumlah perlaburan.

Justeru, Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng, syarikat multinasional kekal sebagai penyumbang terbesar di Pulau Pinang sejak tahun 1972.

"Mengikut agregat, 40 peratus daripada pelaburan asing (FDI) Pulau Pinang datang dari Amerika Syarikat & Jerman, terutamanya di sektor elektrik dan elektronik (E & E)," ujar Guan Eng dalam satu seminar sempena Hari Pembekal di sini baru-baru ini.

Berdasarkan perkembangan itu, katanya, Pulau Pinang mempunyai lebih kemampuan menggamit minat pelabur asing ke negeri ini, serta mengembangkan potensi pasaran eksportnya ke peringkat global.

Katanya lagi, infrastuktur muda, geografi dan modal insan yang berkualiti merupakan antara faktor penyumbang pada tarikan pelaburan ke negeri ini.

Itu, katanya lagi, disokong oleh faktor pembukaan jambatan baru yang dikenal Jambatan Sultan Abdul Halim Muad'dzam Shah yang menghubungkan dua kawasan perindustrian di Batu Kawan dan Bayan Lepas.

“Pulau Pinang dilihat mampu menarik banyak pembekal global yang terbaik dalam sektor pembuatan  memandangkan kita sedang menuju ke jalan transformasi ekonomi,” jelas beliau lagi.

Seminar bertemakan "Kembangkan Perniagaan Anda Melalui Rakan Kongsi Antarabangsa" tersebut dihadiri wakil-wakil syarikat domestik danasing, wakil-wakil agensi kerajaan pusat, serta pemain-pemain industri pembekalan. -WatawanNatafZulkifli

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus