16 July 2014

Sumbangan 500 kaca mata percuma dapat pujian Guan Eng

KETUA Menteri (tiga dari kiri) menyarungkan kaca mata kepada salah seorang pelajar terpilih, sambil diperhati oleh Mohd. Rashid Hasnon (paling kanan), Lim Hock Seng (paling kiri) dan R. Arunasalam (empat dari kiri) di sini baru-baru ini.

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

BAGAN DALAM – Ahli Perniagaan Terkemuka, Datuk Seri R. Arunasalam melalui Pejabat Kebajikan Masyarakat Butterworth beliau baru-baru ini menyumbang 500 kaca mata percuma kepada mereka yang terpilih.

Ketua Menteri YAB Tuan Lim Guan Eng yang menyertai majlis tersebut dalam ucapannya merakamkan penghargaan serta memuji pasukan Arunasalam atas aktiviti amal berterusan mereka kepada komuniti setempat, sejak beberapa tahun lepas di negeri ini.

"500 pasang di mana sekurang-kurangnya sepasang berharga RM100, bermakna beliau telah mengeluarkan RM50,000 pada petang ini untuk 500 penerima," ujar Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan di Dewan Datuk Haji Ahmad Badawi di sini baru-baru ini.

Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mohd. Rashid Hasnon, Lim Hock Seng (ADUN Bagan Jermal merangkap Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti), A. Tanasekharen (ADUN Bagan Dalam), serta Dr. R. A. Lingesh (anak Arunasalam) turut menyertai majlis penyampaian sumbangan tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih memberitahu, pentadbirannya pernah dipertikai sebelum ini kerana mencadangkan pemberian anugerah kebesaran yang membawa gelaran 'Datuk Seri' kepada Arunasalam.

Katanya lagi, khalayak mempertikai Kerajaan Negeri semasa itu antaranya atas alasan bahawa Arunasalam dikatakan kurang dikenali, serta kurang memberi sumbangan kepada Pulau Pinang berbanding tokoh-tokoh lain di negeri ini.

Pun begitu, Guan Eng berkata, aktiviti amal secara berterusan yang dilakukan oleh Arunasalam sehingga kini meyakinkan Kerajaan Negeri bahawa ahli korporat berkenaan memang layak menerima darjah kebesaran berwajib.

"Di Pulau Pinang mungkin tidak mengenali beliau. Tetapi, di Bagan ini, kalau tak pakai kaca mata pun, sumbangan beliau dirasai oleh rakyat," jelas Guan Eng lagi.

Difahamkan, pasukan Arunasalam sejak kira-kira 35 tahun lepas menyampaikan sumbangan tahunan berupa beras serta makanan kepada golongan terpilih.

Manakala, pemberian 500 kaca mata secara percuma kepada pelajar serta warga emas terpilih pada majlis amal baru-baru ini merupakan kali keempat dilakukan oleh pasukan Arunasalam.

Perkembangan terbaru itu, sekaligus, menyerlahkan bahawa komitmen Kerajaan Negeri sejak tahun 2008 memberi tumpuan pada aktiviti kebajikan rakyat, turut menerima partisipasi langsung sektor korporat di negeri ini.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus