Skip to main content

Segera tangani kes agensi pelancongan tak bertanggungjawab - Zairil Khir Johari

ZAiRIL Khir Johari (kanan) bersama-sama Cynthia Lim (kiri) menunjukkan beberapa bukti mengenai penipuan agensi-gensi pelancongan berkaitan Lohas, pada sidang media di Pusat Komuniti Ahli Parlimen Bukit Bendera, pagi tadi. | Foto: Buletin Mutiara

Oleh: ZAINULFAQAR YAACOB

PULAU TIKUS - Kes Cynthia Lim, 49, dan suaminya Phua Tat Teik, 49, yang mengaku ditipu oleh syarikat pelancongan Lohas Premium Travel & Lifestyle Sdn. Bhd. akhirnya dirujuk kepada Ahli Perlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari.

Zairil berkata, kes seumpama itu sepatutnya tidak berlaku kerana Menteri Pelancongan & Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat pada 16 Jun lepas turut menyebut bahawa lesen satu lagi syarikat berkaitan, Lohas Leisure Holiday telahpun dibatalkan sejak tahun 2009 lagi.

"Lesen Lohas Leisure Holiday telahpun dibatalkan...bagaimana operasi menggunakan nama-nama syarikat berbeza boleh berlaku seperti Lohas Premium Travel & Lifetyle (dan Lohas Premium Vacation Sdn. Bhd), sedangkan syarikat-syarikat itu dimiliki oleh pihak yang sama.

"Penipuan tersebut telah berlaku walaupun pakej pelancongan dibeli dari Persatuan Agensi-Agensi Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) yang sah. Saya lihat ada kelompangan di sini walaupun kita ada Akta Industri Pelancongan, 1992 yang membenarkan denda atau membatalkan lesen mana-amana agensi pelancongan yang tidak bertanggungjawab.

"Saya minta mereka (Lohas Premium Travel & Lifetyle) segera membayar balik semua kos kepada pihak Cynthia," tegas beliau di Pusat Komuniti Ahli Parlimen Bukit Bendera di sini, pada pagi tadi. 

Memetik jawapan lisan Mohamed Nazri, jelas Zairil lagi, kes penipuan membabitkan agensi pelancongan direkodkan sebanyak 3,611 kes dengan nilai RM14.1 juta, dalam tempoh tahun 2009 hingga bulan Mei tahun ini.

"Dalam banyak kes, bakal pelancong dan mereka yang ingin mengerjakan haji umrah akan menjadi mangsa apabila agensi pelancongan ingkar serta melarikan diri, selepas mengumpulkan deposit daripada mangsa," jelas Zairil.

Justeru, beliau meminta Kerajaan Pusat segera mengambil tindakan tegas berhubung semua aduan berbangkit tersebut, demi mencegah penipuan seumpama itu pada masa depan.

Terdahulu, Cynthia dan Tat Teik pada 28 Oktober tahun lepas membeli voucer pelancongan ke Kemboja bernilai RM999 daripada Lohas Premium Vacation Sdn. Bhd..

Sebanyak RM786 wang pendahuluan turut dibayar kepada agensi pelancongan tersebut, untuk beberapa yuran serta cukai berwajib.

Bagaimanapun, kedua-dua mangsa menerima emel pembatalan pelancongan awal dua minggu dari tarikh mereka percutian mereka, yang dijadualkan pada 22 hingga 26 April.

Sehingga kini, semua tuntutan pembayaran balik kedua-dua mangsa tersebut masih belum ditunaikan oleh agensi pelancongan terbabit.

"Selepas berminggu-minggu kami menghubungi (agensi-agensi pelancongan tersebut, namun, gagal. Sebelum ini pun, mereka hanya membalas (pertanyaan sususlan kami) menerusi emel sahaja," jelas Cynthia kepada wartawan, tadi.