24 January 2014

Siasat peniaga daging khinzir terbuka ikut garis panduan - Exco

MAJLIS Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) diminta menyiasat kes perniagaan daging khinzir secara terbuka di beberapa lokasi sebagaimana yang dibangkitkan oleh Pertubuhan Perpaduan dan Kebajikan Islam (ISCO), pagi tadi.

Exco Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim berkata, operasi tiap-tiap gerai terbabit perlu dilihat sama ada mengikut garis panduan MPPP atau sebaliknya.

"Memang ada garis panduan MPPP tentang penjualan daging khinzir di luar pasar, jadi, saya akan minta MPPP siasat aduan ini.

"Kita perlu meneliti situasi penjualan khinzir sebagaimana dalam memorandum itu, sama ada ikut garis panduan MPPP atau tidak," ujar Abdul Malik pada satu sidang media bersama-sama Ahli Lembaga Perbadanan Halal Antarabangsa Pulau Pinang (Halal Penang), Datuk Mohd.Salleh Man pada tengah hari tadi di Komtar, George Town.

Abdul Malik berkata demikian pada satu sidang media mempromosi Konsert Zikir Terapi Diri Hafiz Hamidon yang dijadualkan pada 1 Februari depan bermula jam 8.00 malam di Arena Sukan Antarabangsa Pulau Pinang (PISA) dekat Bayan Lepas.

Heliza Helmi, 'Iman Muda' Asyraf, 'Pencetus Ummah' Rahmat, Halim Ahmad (dari kumpulan nasyid Devotees dan Daqmie antara artis yang akan turut dijadualkan mengisi pentas konsert islamis itu.

Pagi tadi, ISCO menyerahkan memorandum isu perniagaan babi secara terbuka kepada wakil Ketua Negeri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng dan wakil Datuk Mohd.Rashid Hasnon (Timbalan Ketua Menteri I) serta Mohd. Salleh (Yang di-Petua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang, MAINPP).

Mereka turut menghantar aduan bertulis serta memorandum serupa kepada Yang di-Pertua MPPP, Datuk Ar. Patahiyah Ismail.

Dalam memorandum itu, mereka memberitahu, perniagaan khinzir secara terbuka antaranya di Lebuh Chulia, Jalan Kuantan, Jalan C.Y. Choy serta beberapa kawasan lain di sekitar pulau.

Justeru, mereka meminta MPPP supaya lebih peka dengan sensitiviti umat Islam di negeri ini dengan mengharamkan aktiviti tersebut, termasuk mengambil tindakan tegas ke atas peniaga tanpa lesen.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus