16 October 2013

Kalimah Allah: Harun Taib 'puas hati', lapor Utusan



KETUA Dewan Ulamak PAS Datuk Harun Taib menyokong ketepan Mahkamah Rayuan melarang penggunaan kalimah 'Allah' dalam majalah mingguan bukan Islam The Herald, lapor Utusan Malaysia.

"Memang umat Islam tanpa mengira perbezaan fahaman politik wajib sama-sama perjuangkan akidah dan syiar Islam, semua itu mesti menjadi pegangan kita (umat Islam). 

"Saya juga berpuas hati dan menyokong penuh keputusan Mahkamah Rayuan semalam tidak membenarkan kalimah Allah digunakan dalam majalah The Herald

Dalam bab akidah, Islam kena jaga," dalih Harun yang juga Ahli Majlis Syura PAS Pusat, dipetik lidah rasmi Umno Barisan Nasional tersebut.

Sehingga jam 5.00 petang tadi, dikesan, Harun masih belum memberi respons mengenai laporan Utusan Malaysia di sesawang Harakahdaily.net, iaitu lidah rasmi PAS.

Terdahulu, Harakahdaily.net pada 4 Februari lepas melaporkan, Harun pernah berkata, PAS tidak akan melayan sebarang desakan dari mana-mana pihak berhubung isu penggunaan kalimah Allah memandangkan ianya telah diputuskan oleh Majlis Syura Ulamak PAS sebelum ini.

Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Tuan Guru Datuk Harun Taib berkata, keputusan oleh bandan tertinggi PAS itu sebelum ini adalah sangat jelas dan semua pihak harus menghormati keputusan tersebut.

"Ianya dibuat secara kolektif setelah melalui perbincangan yang mendalam oleh Majlis Syura Ulamak PAS dan ianya bukan diputuskan secara individu.

"Kita meminta agar mana-mana institusi dan individu-individu tertentu agar menghormati pandangan dan keputusan PAS ini sepertimana dalam kenyataan rasmi oleh Majlis Syura Ulamak PAS sebelum ini," katanya kepada Harakahdaily.

Pada 13 Januari lalu, mesyuarat Majlis Syura Ulamak PAS memutuskan sesiapapun boleh menggunakan kalimah Allah namun kalimah suci itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini.

Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang pula menegaskan, Kalimah Allah: Islam benarkan tapi jangan salah guna, lapor Harakahdaily.net.


Dalam perkembangan sama, Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut dilaporkan mengeluarkan pendapat bahawa orang Islam bolej jadi kafir dan murtad sekiranya mempertikai keputusan Mahkaah Rayuan yang melarang kembali bukan Islam dari menggunakan kalimah Allah.

Namun, 'fatwa' Noh Gadut itu dipersoal oleh Wan Ji At-Ta'addudi serta Datuk Prof. Madya Dr. Muhd Asri Zainal Abidin yang lebih dikenali sebagai  "MAZA" (bekas Mufti Perlis). -END

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus