05 September 2013

KN tubuh jawatankuasa kebajikan, keselamatan pelajar Mesir

ABDUL Malik Abul Kassim (tiga dari kiri) saling berinteraksi dengan seorang mahasiswa (kiri sekali) mengenai pengalaman belajar di Mesir sebelum ini, sambil diperhati oleh Mohd. Salleh Man (dua dari kiri) di sini baru-baru ini.  | Foto: Buletin Mutiara

EXCO Hal Ehwal Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim berkata, Kerajaan Negeri menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi memantau tahap keselamatan serta kebajikan anak Pulau Pinang yang melanjutkan pelajaran di Mesir, ekoran situasi tidak menentu negara tersebut belakangan ini.

"Jawatankuasa ini akan bekerjasama dan berhubung rapat dengan Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, Wisma Putra dan Badan Kebajikan Pelajar Pulau Pinang Mesir bagi menjamin keselamatan pelajar negeri ini di Mesir," ujar beliau dalam satu majlis di perkarangan Masjid Seberang Jaya di sini.

Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Pasir, Datuk Mohd. Salleh Man turut serta pada majlis itu.

Abdul Malik yang juga ADUN Batu Maung berkata, Kerajaan Negeri turut akan memberi khidmat sokongan kepada pelajar-pelajar yang telah pulang ke negeri ini serta tidak dapat menyambung pengajian mereka di negera tersebut.

Terdahulu, kira-kira 200 pelajar dari seluruh negara pada 28 Ogos lepas sekitar jam 5.50 pagi dilaporkan selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Mereka menyertai penerbangan khas Air Asia dari Kaherah, Mesir.

Dari jumlah itu, seramai 30 anak Pulau Pinang dibawa pulang dengan sebuah bas khas serta disambut dalam satu majlis sederhana oleh Kerajaan Negeri, di sini.

Abdul Malik berkata, seramai 56 anak Pulau Pinang lain direkodkan memilih untuk tidak pulang serta meneruskan pengajian seperti biasa di Mesir, sekarang.

Tambah beliau, waris pelajar-pelajar berwajib boleh menghubungi jawatankuasa di talian 04-2637200 / 013-4057719 / 018-4696634 untuk mendapatkan info lanjut mengenai insiatif berwajib ini. 

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus