02 August 2013

Exco minta Pusat bekal pelajar OKU 'Braille'

EXCO Belia & Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti, Chong Eng (gambar) meminta Kerajaan Pusat membekalkan mesin Braille kepada setiap pelajar cacat penglihatan di Pulau Pinang.

Beliau berkata demikian sebagai respons pada inisiatif waris pelajar-pelajar istimewa berkenaan mengadu bahawa anak-anak mereka langsung tidak lagi dibekal mesin taip Braille secara individu selepas waktu sekolah seperti dahulu.

“Sebelum ini, kerajaan telah menyediakan mesin Braille kepada murid-murid cacat penglihatan semasa waktu persekolahan dan membekalkan mesin berkenaan secara individu selepas waktu sekolah, tetapi, sekarang tidak lagi.

“Kini, pelajar tidak akan diberi kemudahan tersebut selepas waktu persekolahan,” 

“Kerajaan persekutuan tidak boleh mengabaikan hak murid-murid cacat penglihatan untuk mendapatkan pendidikan yang terbaik,” ujar beliau di sini baru-baru ini.

Dari maklum balas yang diterima oleh waris pelajar Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas Alma dekat Bukit Mertajam, Chong Eng berkata, kesulitan itu mengakibatkan orang kurang upaya (OKU) berkenaan tidak mampu menyiapkan kerja-kerja sekolah di rumah.

Malah, beliau berkata, waris pelajar OKU turut mengaku bahawa mereka pernah memanjangkan masalah anak-anak mereka kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di bawah Kementerian Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Namun, katanya lagi, maklum balas yang diterima daripada kedua-dua kementerian Pusat itu tidak memuaskan.

Justeru, beliau memohon kepada pihak kerajaan persekutuan untuk mengurangkan beban murid-murid pendidikan khas berwajib dengan membekalkan semula mesin Braille secara individu selepas waktu sekolah.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus