23 July 2013

RM2.94 juta untuk pertanian P.Pinang - KM

ABDUL Rahman (hadapan, tengah) bersama Majimor Shariff (dua dari kiri) dan Dr. Afif Bahardin (dua dari kanan) saling berinteraksi dengan peserta gerai pameran karnival di sini baru-baru ini

KERAJAAN Negeri melalui Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) menyalurkan peruntukan RM2.94 juta untuk sektor penternakan di Pulau Pinang.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, peruntukan itu antara lain menumpu pada pembangunan industri ternakan dan kawalan pencemaran yang berpunca oleh aktiviti penternakan sendiri.

Tidak cukup dengan itu, beliau turut mengumumkan penubuhan empat Lot Zon Pemprosesan Makanan (ZPM) demi membimbing produktiviti kaum tani di negeri berkenaan.

“Pendekatan baru telah dilaksanakan dengan penubuhan empat Lot Zon Pemprosesan Makanan (ZPM).

“Jabatan Pertanian juga telah mewujudkan Pusat Pembangunan dan Penyelidikan bertujuan melatih, membimbing peserta dalam peningkatan modal insan, pembangunan produk serta kualiti produk,” ujar beliau di sini baru-baru ini.

Yang Di-Pertua Negeri, Tuan Yang Terutama (T.Y.T), Tun Abdul Rahman Abbas bersama isteri, Yang Amat Berbahagia Toh Puan Majimor Shariff menyempurna majlis perasmian Hari Peladang, Penternak, Nelayan dan Karnival Koperasi 2013 di Tapak Ekspo Seberang Jaya.

Hadir bersama, Timbalan Ketua Menteri 1, Mohd. Rashid Hasnon, Law Choo Kiang (Speaker Dewan Undangan Negeri), Dr. Afif Bahardin (Exco Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan) serta Datuk Farizan Darus (Setiausaha Kerajaan Negeri).

Menurut Guan Eng, Kerajaan Negeri turut merancang pemajuan kawasan Zon Industri Akaukultur (ZIA) di atas tanah seluas 206 hektar di Penaga, Seberang Perai Utara (SPU).

Difahamkan, sehingga kini, terdapat 612 orang pengusaha akuakultur yang terlibat dalam semua sistem ternakan seperti kolam, sangkar, tangki, kerang-kerangan dan ikan hiasan.

“Projek yang dipergiatkan di kawasan ini (ZIA) adalah ternakan dan pembenihan ikan dan udang laut.

“Sasaran pengeluaran akuakultur Pulau Pinang pada tahun 2012 adalah sebanyak 39,400 tan metrik dengan nilai RM480 juta,” ujar beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Putih.

Baginya, inisiatif itu perlu memandangkan kajian Food And Agricultural Organization (FAO) menyebut sumber ikan laut dijangka akan pupus menjelang 2048 sekiranya langkah pembiakan tidak diambil.

Dianggarkan, lebih 10,000 pengunjung hadir ke tapak ekspo selama lima hari berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus