Skip to main content

Populariti Che Long pengaruhi trend kempen lawan

POPULARITI Che Long di Kuala Besut turut melebihi trend kempen 'Calon Putrajaya' yang diperjudi oleh Umno, kata Pusat Kajian Strategik (PKS) Kerajaan Negeri Kelantan.

"Calon Putrajaya pun sengaja nak dipanggil 'Abe Ku' kerana populariti nama 'Che Long ' di sini," ujar Ketua Penyelidik, Zainal Abidin Hussin (gambar di atas).

Malah, katanya, Umno juga cuba menggunakan sentimen agama sebagaimana Pas dalam kempen empat hari sebelum Hari Buang Undi, 24 Julai ini.

"Mula-mula dulu, Umno menggambarkan 'calon Putrajaya' sebagai calon muda dan profesional (jurutera) sungguhpun calon Pas juga seorang kontraktor.

"Pengurus kempen Umno boleh naik kain rentang yang tertera gambar 'calon Putrajaya' dengan ayahnya...dengan memberitahu 'calon Putrajaya' itu anak u ustaz mungkin kerana Umno percaya itu kekuatan mereka," ujar Zainal Abidin.

Beliau bagaimanapun berkata, kedua-dua pihak seakan masih mencari format akhir untuk mencipta mood mampu menang pada 24 Julai nanti.