22 July 2013

GTF2013 serlahkan budaya P.Pinang kaya - KM

‘ORANG panjang’ berkaki galah antara persembahan menari dalam GTF 2013 baru-baru ini.  

FESTIVAL George Town 2013 (GTF2013) sekali lagi mengambil tempat di Padang Kota di sini sempena sambutan ulang tahun kelima pengisytiharan ibu negeri itu sebagai bandar warisan dunia oleh Pertubuhan Pelajaran, Sains, dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) sejak 7 Julai 2007.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, keraian bermula selama sebulan berakhir pada7 Julai lepas itu sebagai bukti kepelbagaian dan kekayaan budaya di negeri berkenaan.

“Sempena sambutan kali kelima ini, kita sendiri dapat saksikan kekayaan budaya dari pelbagai latar belakang selaras dengan kemahsyuran George Town sebagai sebuah kota warisan dunia,” ujar beliau baru-baru ini.

Yang Di-Pertua Negeri, Tuan Yang Terutama (T.Y.T), Tun Abdul Rahman Abbas menyempurnakan gimik perasmian festival itu melalui acara menaikkan layang-layang ke udara.

Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air putih berkata, acara menarik lain sempena festival itu antaranya paluan gendang harmoni pelbagai kaum disulami kompang dan sitar, opera, teater, pameran, muzik dan acara kebudayaan rakyat setempat.

Selain itu, katanya, 'Kapal' yang diperbuat dari buluh oleh artis Indonesia, Joko Avianto turut dipamekkan depan khalayak di bangunan bersebelahan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) di sini.

Yang Dipertua MPPP, Ar. Patahiyah Ismail dan Maimunah Mohd. Sharif (Yang DiPertua Majlis Perbandaran Seberang Perai, MPSP) turut hadir pada festival tahunan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus