Skip to main content

Tender baru bukan tutup lemah NFC, dalih Noh

Akhirnya Umno membuka tender baru NFCorp selepas dakwaan keluarga Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyeleweng RM250 juta didedah.

Shahrizat baru melepaskan jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat selepas menerima desakan dalam parti dan rakyat Malaysia.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar bagaimanapun berkata, langkah membuka tender baru NFCorp itu bukan bertujuan untuk menutup kelemahan syarikat tersebut atau kelemahan Umno sendiri.

"Secara dasarnya, itu tidak betul, NFCorp ditubuhkan kerajaan untuk kita menambahkan hasil pengeluaran daging lembu, sebab terlalu banyak daging lembu yang kita import dari luar bagi memenuhi pemintaan segera," dalih beliau.

Beliau bagaimanapun tidak menjelaskan mengenai proses mendapatkan semula RM250 juta yang didakwa diseleweng oleh beberapa pemimpin Umno selain Shahrizat.

Dalam perkembangan berkaitan, Noh dan Tan Sri Muhyiddin Yassin (Timbalan Perdana Menteri Malaysia), menurut PKR, disebut-sebut terlibat dalam skandal bersama-sama keluarga Shahrizat. -END