22 August 2017

Takkan Malaysia tiada jurutera seperti China, layak bina ECRL?


Kereta api terpantas dunia dari Beijing ke Shanghai dijadual mula beroperasi pada akhir bulan September 2017, dengan pecutan satu jam perjalanan sejauh 1,318 kilometer. | Gambar: RT.com


Oleh: Zainulfaqar Yaacob 
#DEKPOS | Diskusi Ekonomi Politik Sosial 

Wacana Ekonomi | Bidang mechatronics engineering ini adalah bidang yang baharu. 

Ia bukan semacam bidang kejuruteraan bina rumah mampu milik yang sektor Kerajaan dan swasta telah ada pengalaman kejuruteraan lebih 3 dekad ketika ini.

Kalau projek kereta api terlaju dunia ini nak dilaksanakan di tanah air Malaysia suatu hari nanti pun, fasa pertamanya mungkin 100% melibatkan jurutera dari negara republik berkenaan. 

Fasa kedua dan seterusnya barulah melibatkan jurutera warganegara yang telah menimba pengalaman dan ilmu dalam bidang mechatronics engineering (mechanical engineering + electronics engineering)

Bidang mechatronics engineering ini pun mungkin akan wujud di salah satu universiti awam kerana ada cendekiawan yang terlibat dalam kerja rekabentuk kejuruteraan projek fasa pertama, turut mengajar di tanah air ini. 

Bidang mechatronics engineering tidak boleh wujud dengan sendirinya. 

Ia akan melalui proses yang sama seperti Projek PGU atau Projek PGU atau Peninsular Gas Utilization sepanjang 1,700 kilometer (KM) dimulakan pada 1984 hingga 1993. 


Fasa pertama melibatkan jurutera Jepun 100 peratus, tapi fasa seterusnya barulah melibatkan jurutera warganegara.

Ini kerana, anak Malaysia mula belajar dan menimba pengalaman dalam kejuruteraan jajaran paip gas dll di tanah air ini dan di negara Matahari Terbit berkenaan.

Jika kita faham hakikat ini, kita tak akan pertikai mengapa 70 peratus atau 100 peratus jurutera yang terlibat dalam ECRL ini dari China dan bukan warganegara.

Setuju?

No comments:

Post a Comment

Agama purba wujud kerana adanya kontrak sosial, apa kaitannya dengan hapus hutang lapuk?

SEJARAH panjang amalan hutang dan batal hutang lapuk ( bad debt ) dalam tamadun purba Mesopotamia & Mesir (tahun 3000 ~ 1000 S.M) dulu. ...

Disqus